Etalage moet leermiddelenmarkt inzichtelijk maken

Leermiddelen / 14.09.2017

De leermiddelenmarkt ontwikkelt zich snel. Wat is er nieuw op de leermiddelenmarkt? Welke innovatieve leermiddelen kun je inzetten in de klas? En hoe bied je maatwerk met verschillende leermiddelen? Allemaal vragen waar scholen antwoorden op willen krijgen. Om onderwijs op maat te bieden, willen scholen leermiddelen inkopen die voor leerlingen aantrekkelijk zijn en bij de ontwikkeling van de leerling past. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar klassikale materialen, maar ook naar materiaal om de individuele leerling op maat te bedienen. Om op een gemakkelijke manier inzicht te krijgen in de laatste ontwikkelingen op het gebied van leermiddelen, is de Onderwijsinnovatie-etalage ontwikkeld. De etalage is gerealiseerd door Kennisnet en SLO, met medewerking van uitgevers en andere ontwikkelaars.
Read More >>

Nog maar weinig bekend over adaptieve leersystemen

Leerplatform / 13.09.2017

Onderzoek naar adaptieve leersystemen is vaak onsystematisch en legt geen verbinding met de praktijk, zo blijkt uit een studie naar de effecten van adaptiviteit in digitale leersystemen op leren. Het advies is onderzoek naar ALS’en systematischer aan te pakken. Wat is de context? Waarop, wat en hoe wordt gedifferentieerd? Wat is de controlegroep? Als een controlegroep een groep is die klassikaal onderwijs krijgt, kan alleen de adaptieve werking van leersysteem als geheel worden geëvalueerd. Er kan niet worden beantwoord waarom iets werkt.
Read More >>

Een smartphone cadeau doen, is niet altijd een goed idee

Mediawijsheid / 12.09.2017

Bij de start van het nieuwe schooljaar gaat Den Haag duizend smartphones uitdelen aan kansarme jongeren, opdat ze niet uit de digitale boot vallen. Maar is dat wel zo slim? Ouders en scholen maken zich ernstig zorgen over de valkuilen van het mediagebruik bij de jeugd. Aangevuurd door de jammerklachten en adviesvragen die ze dagelijks te horen krijgt, schreef kinderpsychiater Lieve Swinnen er samen met sociale mediakenner Stefaan Lammertyn een boek over: ‘#Help! Mijn kind leeft online’. Het volstaat niet om jongeren zomaar een smartphone in de handen te stoppen. Je moet hen ook leren hoe ze die moeten gebruiken.

 

Read More >>

Nieuw kabinet moet werk maken van digitalisering

Onderwijs en ICT / 31.08.2017

In Den Haag is iedereen het er over eens: we moeten vol aan de bak om mee te komen in de nieuwe digitale wereld van morgen. En vervolgens leunt men achterover, zo lezen we in Brabants Dagblad. Robotisering, digitalisering, volgens Fontys bestuursvoorzitter Nienke Meijer wordt het tijd om echt aan het werk te gaan met digitalisering in het onderwijs. ”Iedereen heeft de mond vol van digitalisering, maar het blijft teveel bij praten, bij losse experimenten. We moeten opschalen, van praten naar doen”, aldus Meijer. Ze hoopt dat het nieuwe kabinet geld en energie gaat steken in een integrale aanpak, waar een betere ICT-infrastructuur, nieuwe onderwijsvormen, aandacht voor ‘digibete’ burgers en maatregelen tegen cybercriminaliteit samen kunnen komen.
Read More >>

Basisscholen hebben te weinig geld

Onderwijs en ICT, Standard / 30.08.2017

Basisscholen hebben te weinig geld om de onderwijskwaliteit structureel te verbeteren. Ze krijgen nét genoeg om niet door de bodem te zakken. Uit een analyse van SEO Economisch Onderzoek komt naar voren dat de bekostiging voor het primair onderwijs net toereikend is om te voldoen aan de wettelijke minimumeisen. Ook de PO Raad wijst er op dat basisscholen te weinig geld krijgen. “De basis is niet op orde. We komen jaarlijks 350 miljoen euro tekort op materiële zaken”, verklaart Rinda den Besten, voorzitter PO Raad. “Bij de financiering gaat de regering nog uit van krijtborden en stencilmachines. Maar scholen willen digitale leermiddelen. Als basisscholen iPads willen aanschaffen, moeten ze geld uit het potje voor personeel halen.”
Read More >>

Formatief evalueren belooft veel

Gepersonaliseerd leren / 29.08.2017

Er wordt veel van formatief toetsen verwacht. Maar het blijkt vaak nog moeilijk in te zetten. “Het beste kan de docent heel klein beginnen in zijn eigen lespraktijk met zijn eigen leerlingen”, zeggen onderzoekers Judith Gulikers en Liesbeth Baartman die in de literatuur zochten naar formatief evalueren in de praktijk. “Door kleine stappen te zetten, succeservaringen op te doen en van daaruit verder te bouwen.” Om formatief evalueren goed te kunnen toepassen, hebben docenten vakinhoudelijke kennis nodig en moeten ze weten hoe de kennis van de leerling zich ontwikkelt en welke misconcepties er zijn. Ook is het belangrijk dat zij beschikken over een vakdidactisch handelingsrepertoire. Ze weten dan hoe ze reacties van leerlingen kunnen ontlokken, door bijvoorbeeld goede vragen te stellen, en kunnen de lessen daarop aanpassen.

 

Read More >>

Economie groeit, maar tekort aan arbeidskrachten eveneens

Economie / 17.08.2017

De gunstige ontwikkeling van de economie leidt tot een toenemende vraag naar goederen en diensten. Dit blijkt uit de Conjunctuurenquête van het derde kwartaal van 2017. Voor het eerst sinds het begin van de meting eind 2008 is het aantal ondernemers met een tekort aan arbeidskrachten groter dan het aantal dat kampt met onvoldoende vraag naar hun producten of diensten. In de IT-dienstverlening is de krapte het grootst. Daar kampt een derde van de bedrijven met personeelstekorten. In de sectoren industrie, bouwnijverheid en vervoer en opslag is in het derde kwartaal van 2017 voor het eerst sprake van een arbeidstekort.
Read More >>

Maak na de vakantie een start met een vernieuwd ICT-beleid

Onderwijs en ICT / 17.08.2017

Ook voor het onderwijs is het een behoorlijke opgave om goed ICT-personeel te vinden. Dat heeft grote gevolgen. Door de snelle veranderingen omtrent de digitalisering worden digitale vaardigheden te laat toegepast.  Organiseren van de inkoop, de aanbesteding en het contractbeheer van ICT zijn vaak een ondergeschoven kindje. Het leermiddelenbeleid wordt erbij gedaan en het volgen van de nieuwste ontwikkelingen is helemaal niet mogelijk. Wilt u na de vakantie uw ICT-beleid eens goed op orde brengen? Dan kunnen wij u helpen. Op het gebied van onderwijs en ICT hebben wij voor iedere vraag een passende oplossing.
Read More >>

Opleiden voor banen die nog niet bestaan: het kan en moet

Onderwijsplannen, Standard / 17.08.2017

Naar schatting 65 procent van de basisschoolleerlingen van vandaag zullen later gaan werken in beroepen die nu nog niet bestaan. Tegelijkertijd leiden we nu duizenden leerlingen op voor banen die in de nabije toekomst zullen verdwijnen door automatisering. Wat moet het onderwijs doen om jongeren toekomstbestendig te maken? Dat is de centrale vraag van een onderzoek van prof. dr. Paul A. Kirschner, universiteitshoogleraar bij de OU. Zijn bevindingen zijn te lezen in het rapport ‘Voorbereiden op niet-bestaande banen’ dat in augustus 2017 is gepubliceerd.

Read More >>

Denk goed na over individualisering in het onderwijs

Gepersonaliseerd leren / 11.07.2017

“De leerling centraal stellen is een diffuus begrip”, zegt voorzitter van de Onderwijsraad Henriëtte Maassen van den Brink. “Wat bedoelen scholen ermee? Pedagogiek, didactiek of de manier waarop het onderwijs georganiseerd is?” De slingerbeweging van aandacht voor het kindgerichte onderwijs naar het meer rigide onderwijs met een bepaalde leerstof per schooljaar, en weer terug begon al in de tijden van Maria Montessori en andere reformpedagogen. Het verschil is echter dat de discussie toen vooral ideologisch was. Het ging om pedagogiek en didactiek. Nu hebben we het ook over het inrichten van de school met gepersonaliseerd leren met een tablet, en zelfs over het hele onderwijsstelsel van diploma’s en doorstroomrechten. Het advies van hoogleraar Maassen van de Brink aan schoolbestuurders is om, ondanks de trend, rustig te blijven kijken naar de effecten van individualisering in het onderwijs op de lange termijn en zeker niet hals over kop te veranderen.
Read More >>