Onderwijs moet meer aan digitale vaardigheden werken

Mediawijsheid / 27.06.2017

De rol van onderwijsinstellingen bij het aanleren van digitale vaardigheden is volgens Frank Huysmans, hoogleraar bibliotheekwetenschap en beleidsadviseur in media, informatie en communicatie erg belangrijk, zo lezen we op de website van Kennisnet. “Behalve het bijbrengen van vaardigheden om bijvoorbeeld digitaal informatie te zoeken, is het van belang om kinderen die moeite hebben met lezen, te helpen. Als je laaggeletterd bent, is het zoeken en vinden van informatie heel lastig. Leerkrachten en docenten hebben hierin een belangrijke rol. Huysmans verricht het kwantitatieve onderzoek voor de Jeugd- en Mediamonitor van Kennisnet, Maaike Heitink van de Universiteit Twente doet het kwalitatieve deel, waarin de praktische digitale vaardigheden van leerlingen worden getoetst. De monitor verschijnt in het najaar, maar een deel van de gegevens is al bekend.

Read More >>

Basisscholen kiezen voor leerlijn techniek

Technologie / 26.06.2017

Basisschool De Catamaran in Amsterdam en Montessorischool De Ontdekking in Deventer zijn de winnaars van de TechniekTrofee 2017. De jury selecteerde de basisscholen uit tachtig inzendingen. “We zien dit jaar dat steeds meer scholen werken met een zelfontwikkelde doorlopende leerlijn. De winnende scholen laten daarin een vernieuwende aanpak zien. Ook wordt Wetenschap & Techniek steeds meer omarmd en gedragen door het hele team,” aldus juryvoorzitter Elly Verburg, voormalig directeur OTIB. De Catamaran wint met het concept ‘Wonderwel’ de TechniekTrofee/Ir. W. Maas Geesteranusprijs 2017 voor het beste voorbeeld van Wetenschap & Techniek (W&T) op de basisschool. De Ontdekking is met hun idee voor een ‘techniekhuisje’ de winnaar van de TechniekTrofee Inspiratieprijs 2017.

Read More >>

360 graden video goed toepasbaar in het onderwijs

Virtual reality / 25.06.2017

De laatste paar jaren hebben we de beschikking over 360 graden camera’s die je in staat stellen opnames te maken waarbij je om je heen kunt kijken. Deze technologie kan ook binnen leersituaties uitstekend worden ingezet. De relatief eenvoudige techniek van 360 graden video maakt het mogelijk om grote aantallen leerlingen rond te laten kijken in situaties die voorheen moeilijk of niet toegankelijk waren, op een moment en plaats naar keuze, alleen of in een groep onder leiding van een expert. Een indrukwekkende toepassing van 360 graden video is de documentaire ‘Clouds over Sidra’ van de Verenigde Naties, die hieronder te bekijken is.

http://

Read More >>

Nieuwe onderwijsvormen nog geen succes

Onderwijsplannen / 15.06.2017

Nederland is een land van onderwijsvernieuwingen. Maar onderwijsvernieuwing is niet makkelijk. Iederwijs, de Leonardoscholen en nu ook de iPadscholen verdwijnen even snel als ze verschijnen. Hoe kan dat? Alexander Minnaert, hoogleraar Orthopedagogiek en Klinische Onderwijskunde, legt in het AD uit dat het lijkt alsof in Nederland niet de tijd wordt genomen om nieuwe onderwijsvormen te laten groeien. “Een nieuwe onderwijsvorm goed neerzetten kost veel voorbereiding en je moet het gewoon een tijd volhouden en blijven schaven totdat het echt werkt. Vernieuwingsscholen zoals Montessori of Dalton zijn al tientallen jaren in Nederland. Zij omarmen de complete gedachte van hun onderwijs. Hun hele pedagogische klimaat en filosofie is daar op ingesteld. En het belangrijkste: ze zijn door de jaren geëvolueerd.”

Read More >>

Coachen maakt leren in de 21e eeuw completer

Gepersonaliseerd leren / 14.06.20170 comments

In het nieuwe boek De zesde rol van de leraar krijgt het coachen van het leerproces in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs alle aandacht. Om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren vorm te kunnen geven op school heeft het onderwijs deze zesde rol van de leraar nodig vinden de schrijvers. De uitgave geeft inzicht en concrete handvatten voor leraren om hun effectiviteit als leercoach te vergroten. De uitgave, geschreven door auteurs Linda Odenthal, Susan Potiek en Ariena Verbaan, is het vervolg op de succesvolle CPS-uitgave De vijf rollen van de leraar.

Read More >>

Abramović, Koons en Eliasson lanceren VR-platform

Virtual reality / 13.06.20170 comments

Virtual Reality gaat een steeds belangrijkere rol spelen in de manier waarop wij naar de wereld om ons heen kijken. Marina Abramović, Jeff Koons & Olafur Eliasson gaan gezamenlijk de VR in de kunst naar een hoger niveau brengen. Hiervoor heeft het drietal heeft het platform Acute Art opgericht. Doel van dit platform is het produceren en distribueren van moderne kunst in de vorm van Virtual Reality en interactieve technieken. Acute Art ging van start tijdens Brilliant Minds in Stockholm. Hier waren VR-werken van de drie oprichters te bekijken. In de video hieronder kun je een korte preview en uitleg van de drie kunstwerken bekijken.

Read More >>

Slim ict inkopen volgens een PDCA-stappenplan

Onderwijs en ICT / 01.06.20170 comments

Het inkopen van ict is voor veel scholen een hele opgave. Koop je wel de juiste zaken op het juiste moment in? Wanneer is het slimmer om centraal in te kopen? Om scholen te helpen met het ict-inkoopproces hebben VO-raad, PO-Raad en Kennisnet de brochure ‘Slim ict inkopen in het onderwijs’ gepubliceerd. De publicatie geeft scholen een aantal handreikingen om ict slimmer in te kopen. De brochure is toegespitst op de voorbereiding van de inkoop, het proces dat aan de daadwerkelijke aankoop vooraf gaat. Er wordt gewerkt volgens het zogenaamde PDCA-stappenplan (plan, do, check, act), waarbij per stap nuttige tips worden aangereikt.
Read More >>

Innoveren van leren in mbo verloopt te traag

Onderwijsplannen / 31.05.20170 comments

De innovatie in het mbo  verloopt te traag, aldus lectoren Frank de Jong en Marc Coenders. Zij pleiten in een artikel in Science Guide voor een grondige innovatie van leren in het beroepsonderwijs. Er is behoefte aan een leren dat studenten stimuleert zich te ontwikkelen tot competente kenniswerkers, creatieve en vaardige denkers en doeners. De innovatie van leren betreft een transitie van individuele cognitieve kennisconstructie en van kennis-vertellen in het onderwijs, naar kennis creëren met anderen in de praktijk waar het onderwijs aanwezig is. Studenten in een kennis creërende groep laten leren, gaat echter niet vanzelf. Het vraagt om een transformatie in het denken over leren. De sociale theorievorming over constructivisme, communities of practice en netwerkleren kan hierbij helpen.
Read More >>

Een toets is pas goed als deze juist wordt toegepast

Onderwijs en ICT / 30.05.20170 comments

Theo Eggen is een actief voorstander van kwalitatief goede toetsen. Computergestuurde adaptieve toetsen hebben hierbij zijn speciale aandacht. Bij deze manier van toetsen wordt het niveau van de vragen en opdrachten tijdens de toets aangepast. Als senior onderzoeker bij Cito, als wetenschappelijk directeur van het Research Center voor Examinering en Certificering (RCEC) en als bijzonder hoogleraar psychometrie is het een doorn in zijn oog dat toetsen die kwalitatief goed zijn niet op de juiste manier worden ingezet. Het gebruik van de Centrale Eindtoets PO is voor Eggen een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
Read More >>

Programmeren moet vaste plek in het onderwijs krijgen

Programmeren / 16.05.20170 comments

Nog even en het tekort aan technici en ICT’ers schaadt de groei van Nederland. Volgens sommigen loopt het onderwijs hopeloos achter. De huidige generatie groeit op met het internet, de tablet en de smartphone. Digitale technologie vormt een deel van hun sociale leven. Maar op school lijkt de tijd stil te staan. Het wordt tijd dat we niet langer praten over ICT op school maar aan de slag gaan. Basisscholen moeten programmeren standaard in het lesprogramma opnemen. Pas dan kun je spreken van echte digital natives. Ook Bill Gates is fervent voorstander van programmeren op school: “Leren om programma’s te schrijven rekt je geest en helpt je beter na te denken. Het creëert een bepaalde denkwijze en dat is nuttig op alle terreinen,” aldus Gates.

Read More >>