Kinderen en jongeren later volwassen

Trend / 17.01.2018

Inmiddels weten we dat veelvuldig gebruik van smartphones en sociale media schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Wat we niet wisten is dat het gebruik van de smartphones en sociale media er ook toe kunnen leiden dat kinderen en jongeren later volwassen worden. Volgens een recent onderzoek van de Amerikaans psychologe Jean Twenge is 18 het nieuwe 15 en 25 het nieuwe 18, zo lezen we in de blog van pedagoog Pedro De Bruyckere. Amerikaanse tieners gedragen zich steeds later volwassen als het gaat over seks of drankgebruik. Sinds 2000 zouden de Amerikaanse jongeren ook later beginnen te werken, later een rijbewijs halen en later beginnen te daten. Een opmerkelijk uitkomst. Volgens Twenge zijn jongeren in ieder geval niet per se lui. Ze zijn gewoon langer jong. Is dit een goede of slechte ontwikkeling? Wat betekent dit voor ons onderwijs?
Read More >>

Bent u al klaar voor de nieuwe privacy wetgeving?

Privacy / 16.01.2018

Vanaf 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Nederland of General Data Protection Regulation (GDPR) in Europa van kracht. Door de GDPR zijn persoonsgegevens van alle EU-inwoners straks op dezelfde wijze beschermd. Het is de grootste juridische verandering van het digitale tijdperk ooit. De nieuwe wetgeving geldt voor álle organisaties. Ook Nederlandse scholen moeten per 25 mei 2018 voldoen aan de nieuwe regels. Dat lijkt bedreigend, maar biedt ook kansen. Het bespreken van persoonsgegevens met ouders en leerkrachten kan inzichten opleveren die scholen verder helpen het onderwijs op een hoger niveau te brengen. Wilt u weten wat de AVG voor uw school betekent? Neem contact met ons op, of kom naar de rondetafelconferentie ‘Onderwijs en de AVG’ die we op 23 maart in Utrecht organiseren.
Read More >>

Checklist voor speelgoed dat meeluister

Privacy / 15.01.2018

We staan er niet bij stil, maar er verschijnt tegenwoordig steeds meer speelgoed en straks ook lesmateriaal, dat verbonden is met het internet. Dat kan onschuldig zijn als je zicht hebt op de veiligheid van die verbinding en als je weet wat er met de gegevens die worden verkregen wordt gedaan. Maar die garantie is er nu in ieder geval niet. De pratende pop ‘My Friend Cayla’ bijvoorbeeld luisterde kind, ouders en iedereen in de buurt van het speelgoed ordinair af. Alles wat de pop opnam werd opgeslagen en kon voor gerichte reclame worden doorverkocht aan ‘derden’. Cayla werd uit het schap genomen, maar er is nog genoeg speelgoed te koop dat niet veilig is. Wil je niet worden afgeluisterd? Dan moet je het recht in eigen handen nemen. De onlangs gepubliceerde checklist van Mediawijzer.net helpt daarbij.

Read More >>

‘Maak digitale wereld veiliger voor kinderen’

Mediawijsheid / 30.12.2017

 Ondanks de massale aanwezigheid van kinderen online wordt te weinig gedaan om hen te beschermen tegen de risico’s van de digitale wereld, ze lezen we in de Nationale Onderwijsgids. Het UNICEF-onderzoek ‘Children in a digital world’ heeft de invloed van digitale technologie op  kinderen op een rij gezet. Volgens de onderzoekers worden kinderen nog steeds aan teveel risico’s blootgesteld. Tegelijkertijd hebben nog altijd miljoenen van de meest arme kinderen geen toegang tot de digitale wereld. Het rapport onderzoekt ook hoe internet de kwetsbaarheid van kinderen vergroot. Het gaat hier om misbruik van privé informatie, toegang tot kwaadaardige content en cyberpesten. De overvloedige aanwezigheid van mobiele devices, stelt het rapport, heeft online toegang voor veel kinderen mogelijk gemaakt zonder ouderlijk toezicht waardoor gevaren groter worden. Digitale netwerken zoals het Dark Web en cryptovaluta maken de ergste vormen van uitbuiting en misbruik mogelijk, waaronder mensenhandel en ‘made to order’ online kindermisbruik.
Read More >>

Onderwijsfestival in Utrechtse Werkspoorkathedraal

Onderwijs en ICT / 29.12.2017

17 en 18 januari 2018 wordt het eerste ‘Onderwijsfestival HU next 18’ georganiseerd in de Utrechtse Werkspoorkathedraal. De HU wil met het Onderwijsfestival laten zien wat er op onderwijsgebied binnen de hogeschool allemaal voor moois gebeurt. Er zijn inspiratiesessies, workshops, presentaties, exposities en ateliers. Bij die laatste gaan docenten met deelnemers aan de slag met het ontwikkelen van nieuw onderwijs. Zo is er een atelier in samenwerking met het lectoraat Co-Design over hoe studenten leren ontwerpend onderzoek te doen naar toekomstige ontwikkelingen en beroepen in de samenleving. Het eerste HU Onderwijsfestival is het resultaat van een samenvoeging van meerdere, jaarlijkse HU-events: de HU Nieuwjaarsviering, de onderwijscongressen van de voormalige Faculteit Natuur en Techniek, de Docent van het Jaar-verkiezing en de Honoursconferentie.
Read More >>

Docenten moeten zelf lesmaterialen maken

Trend / 28.12.2017

De verkiezing van de Fontys Docent van het Jaar is weer in volle gang. Op 8 januari 2018 wordt bekend wie met de eer mag strijken. Er zijn zes genomineerden. Fontys tijdschrift Bron interviewde docent Engels Marina Bouckaert-Den Draak: een van de genomineerden. Marina Bouckaert is altijd met didactiek bezig. Ze leert haar studenten bij FLOT in Tilburg niet alleen het vak Engels, maar ook hoe ze dat moeten geven. Volgens haar leert de ideale docent voortdurend bij en moet deze dat ook in het lesmateriaal laten zien. De docente Engels vindt het heel belangrijk dat docenten hun eigen lesmateriaal zelf maken. “Daar stop je  eigenlijk alles in: je vakkennis, je didactiek en je aansluiting op de behoefte van de student.”

 

Read More >>

Onderwijs gaatover kennis en structuur

Onderwijsplannen / 14.12.2017

Onderwijsvernieuwing komt maar moeilijk op gang in Nederland. Scholen en leerkrachten doen stinkend hun best om leerlingen klaar te stomen om in de maatschappij te participeren. Daar ligt het niet aan. Nieuwe onderwijsvormen echter stranden vaak voordat de haven in zicht is. Ons onderwijs is een verouderd maar weerbarstig systeem waarin innovatie wordt gesmoord. Bij sommigen vernieuwingsslagen is er ook een inhoudelijk probleem: een goed concept van epistemologie ontbreekt. Als de uitdaging zich beperkt tot ‘to find, filter and apply’, gaat men voorbij aan het feit dat content nog lang geen kennis is. Je kunt kennis pas als content gaan zien, als er een basisstructuur is, van waaruit je die kennis kunt benaderen. Hoogleraar onderwijspsychologie en universiteitshoogleraar Paul A. Kirschner geeft een mogelijke aanpak om het anders te doen.

Read More >>

Moeten onderwijs als marktplaats organiseren?

Onderwijsplannen / 13.12.2017

Geen schoolboeken, geen klassen, geen rooster én geen lessen. De ‘agoragroep’ waarmee het Koningin Wilhelmina College in Culemborg volgend jaar begint, is volledig aangepast aan de leerlingen. Agora (Grieks voor marktplaats) is onderwijsmethode die bedacht en toegepast is door de Roermondse vmbo-school Niekée. Kinderen krijgen nauwelijks klassikaal les en schoolvakken bestaan niet meer. Ieder kind krijgt een persoonlijk leertraject en verdiept zich in stof die hij of zij interessant vindt. De scholieren halen binnen de gestelde tijd hun diploma, verzekert directeur Hans van Heesewijk van KWC. Alleen de weg ernaartoe is anders. Is Van Heesewijk niet bang dat de jongeren hun tijd gaan gebruiken voor allerlei andere zaken dan school”? “Nee hoor”, zo verzekert de directeur, “Moeten leren is vervelend. Dan ben je niet gemotiveerd. Maar als je zelf vindt dat je moet leren, is dat al heel anders. In Roermond heb ik gezien dat leerlingen zo gemotiveerd zijn, dat ze uiteindelijk meer weten dan gevraagd wordt. Het examen is niet meer dan een onderdeel in hun leerproces.’’

 

Read More >>

‘Maak digitale wereld veiliger voor kinderen’

Mediawijsheid / 08.12.20170 comments

 Ondanks de massale aanwezigheid van kinderen online wordt te weinig gedaan om hen te beschermen tegen de risico’s van de digitale wereld, ze lezen we in de Nationale Onderwijsgids. Het UNICEF-onderzoek ‘Children in a digital world’ heeft de invloed van digitale technologie op  kinderen op een rij gezet. Volgens de onderzoekers worden kinderen nog steeds aan teveel risico’s blootgesteld. Tegelijkertijd hebben nog altijd miljoenen van de meest arme kinderen geen toegang tot de digitale wereld. Het rapport onderzoekt ook hoe internet de kwetsbaarheid van kinderen vergroot. Het gaat hier om misbruik van privé informatie, toegang tot kwaadaardige content en cyberpesten. De overvloedige aanwezigheid van mobiele devices, stelt het rapport, heeft online toegang voor veel kinderen mogelijk gemaakt zonder ouderlijk toezicht waardoor gevaren groter worden. Digitale netwerken zoals het Dark Web en cryptovaluta maken de ergste vormen van uitbuiting en misbruik mogelijk, waaronder mensenhandel en ‘made to order’ online kindermisbruik.
Read More >>

Digitaal toetsen vraagt zorgvuldige voorbereiding en aanpak

Onderwijs en ICT / 30.11.2017

Digitale toetsen worden steeds frequenter toegepast in het hedendaags onderwijs. Van eenvoudige formatieve quizjes, zoals Kahoot en Quizket, tot toetsen met behulp van programma’s als Wintoets, Quayn of Learnbeat. Ook de eindtoets voor groep 8 in het basisonderwijs wordt steeds vaker digitaal afgenomen. Als je als school hiervoor kiest, wil je uiteraard dat dit veilig gebeurt. Hiervoor moet je in ieder geval de ict-randvoorwaarden op orde hebben. Kennisnet heeft een informatieve brochure ontwikkeld waarin je leest met welke vraagstukken je te maken krijgt als je in technologie voor digitale toetsen wilt investeren en deze vervolgens wilt implementeren. Er worden drie stappen beschreven, die je als school zelf met je team kunt doorlopen.

Read More >>