Onderzoek over gepersonaliseerd leren met ICT

Gepersonaliseerd leren / 15.03.2018

Deze maand is het onderzoeksrapport ‘Gepersonaliseerd leren met ICT: docent en leerling samen aan het stuur’ verschenen. Het beschrijft interventies met gepersonaliseerd leren met ICT op 35 vo-scholen en in negen groepen van 94 po-scholen. Het onderzoek is uitgevoerd door de Universiteit Utrecht, de Universiteit Leiden en Oberon. Uit het onderzoek blijkt dat scholen en leraren de ict-toepassingen nog onvoldoende benutten bij het vormgeven van gepersonaliseerd leren. Professionaliseringstrajecten zijn nodig om leraren optimaal gebruik te laten maken van de ict-mogelijkheden. In het rapport wordt aanbevolen de relaties tussen specifieke interventies en motivatie en zelfregulerend leren beter te specificeren, met name binnen het po. De onderzoekers pleiten ook voor een specifiek onderwijsbeleid voor het implementeren van een schoolbreed totaalconcept voor gepersonaliseerd leren met ict.
Read More >>

Kabinet onderzoekt effecten van technologische ontwikkelingen

Virtual reality / 14.03.2018

Nieuwe technologieën zoals robots, kunstmatige intelligentie en virtual en augmented reality kunnen belangrijke waarden als privacy, non-discriminatie, menselijke waardigheid, mensenrechten en het recht op een eerlijk proces zowel versterken als ondermijnen. Dat stelt het Rathenau Instituut. Nieuwe technologieën bieden maatschappelijke en economische kansen, kansen voor grotere efficiëntie en kwaliteitsverbetering van dienstverlening, en kansen voor het onderwijs. Het is van belang mensen te informeren over de gevolgen van technologische ontwikkelingen. Het onderwijs heeft volgens het kabinet hierbij een belangrijke rol. Scholen moeten mediawijsheid prominenter in het onderwijs opnemen om de digitale vaardigheid onder jongeren te vergroten. Voor mensen die niet digitaal met de overheid kunnen communiceren zal voortaan vanuit het betreffende bestuursorgaan ondersteuning worden geboden.

Read More >>

Uitzending RTLZ over Smart Education

Virtual reality / 03.03.2018

Scholen staan voor de uitdaging om onderwijs en technologie steeds meer met elkaar te verbinden. Kinderen worden voorbereid op de nieuwe banen van de 21ste eeuw en daar horen nieuwe vaardigheden bij die moeten worden ontwikkeld. Virtual Reality speelt hierbij een belangrijke rol.

Hoe Rijnconsult Onderwijs en ICT hierin het voortouw neemt, was zondag 4 maart te zien op bij RTL Z in de uitzending over smart education. Uitzending nog eens bekijken?

Read More >>

Werkplaats ‘Gepersonaliseerd leren met behulp van ICT’

Onderwijsplannen / 01.03.2018

Wil je in het primair onderwijs in kaart brengen ‘wat werkt’ en ‘wat niet werkt’ op het gebied van gepersonaliseerd leren met behulp van ICT? Of wil je kennis, tips en ervaringen met andere scholen delen om zo de sector verder te helpen? Meld je dan voor 9 maart aan bij de werkplaats ‘Gepersonaliseerd leren met behulp van ICT’.
De werkplaats wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van 600.000 euro uit het programma ‘Slimmer leren met ICT’. Dit programma helpt schoolbesturen bij de implementatie van ICT. Door een werkplaats op te zetten wordt ook ‘evidence-based’ kennis ontwikkeld. Gezien de reeds bestaande werkwijze en onderlinge samenhang en verbinding, wordt de nieuwe werkplaats ondergebracht bij het NRO, net als de reeds bestaande werkplaatsen.

Read More >>

Privacy moet hoger op de agenda in het mbo

Onderwijs en ICT / 27.02.2018

De inzet van ICT blijft in het mbo achter bij de verwachtingen van het schoolmanagement. De ambities van het management zijn groter dan de mogelijkheden op de werkvloer. Dat blijkt uit de ICT-monitor mbo 2017 van saMBO-ICT en Kennisnet. Opvallend is dat docenten met een rijk repertoire aan didactische werkwijzen, sneller en ruimer ICT inzetten in hun onderwijs en dat dit meer rendement oplevert. Ten aanzien van privacy en informatiebeveiliging is er nog een hoop te doen. Met het oog op de nieuwe privacy verordening (AVG) in mei 2018 moet nog veel werk worden verzet worden. Met name de bewustwording bij personeel en studenten over het belang van IBP behoeft volgens het rapport meer aandacht en staat daarom bij veel instellingen de komende tijd op de agenda.

Read More >>

Beroepsonderwijs sluit bestuursakkoord

Leerplatform, Onderwijsplannen / 08.02.2018

Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Ton Heerts, voorzitter MBO Raad, hebben hun handtekening onder het bestuursakkoord ‘Trots, vertrouwen en lef’ gezet. Het mbo is de eerste sector waarmee dit kabinet een akkoord heeft gesloten. De nieuwe afspraken tussen het kabinet en de mbo-sector zijn cruciaal voor de verdere ontwikkeling van het mbo. Het akkoord biedt de scholen ruimte om zich de komende jaren specifieker te richten op jongeren in kwetsbare posities. Daarnaast kunnen scholen zich verder specialiseren als natuurlijke partner binnen een leven lang ontwikkelen voor studenten, voor het bedrijfsleven en voor (lokale) overheden. Het akkoord biedt tegelijk ruimte en vertrouwen aan scholen om als werkgever aantrekkelijk te zijn en te blijven. Door het verminderen van de administratieve lasten en het schrappen van overbodige regels wordt het werkplezier vergroot.

Bekijk hier het Bestuursakkoord mbo

Read More >>

PO-Raad ontwikkelt AVG-handreiking

Strategisch advies / 07.02.2018

De PO-Raad heeft samen met de VO-raad en Kennisnet een handreiking ontwikkeld voor scholen in het funderend onderwijs over het aanstellen van een functionaris gegevensbescherming (FG). Hier was veel vraag naar bij scholen. De handreiking legt uit hoe scholen in het funderend onderwijs om moeten gaan met de verplichting vanuit de nieuwe privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om een FG aan te stellen. Een FG is een interne toezichthouder op de verwerking van persoonsgegevens binnen een organisatie en bemoeit zich met de privacy van medewerkers en leerlingen. Schoolbesturen zijn verplicht zijn om een FG aan te wijzen. De functionaris gegevensbescherming moet worden gemeld bij de toezichthouder voor privacy in Nederland: de Autoriteit Persoonsgegevens. Ieder schoolbestuur heeft een FG nodig. Het gaat niet per school of vestiging.
Bekijk hier de Handreiking FG
Read More >>

Steeds meer sociale media verslaafden

Mediawijsheid / 06.02.2018

Steeds meer Nederlanders worden zodanig in beslag genomen door sociale media dat het een belemmering wordt voor normaal functioneren. De betrokkenen kampen met uiteenlopende klachten. Ze verliezen bijvoorbeeld hun vrienden uit de ‘echte wereld’, kunnen zich niet concentreren op school of werk en lijden aan slapeloosheid. De Nederlandse verslavingsklinieken vinden dat er een erkende behandeling moet komen voor een social media verslaving. Een groeiend aantal patiënten klopt met dit probleem aan bij verslavingsklinieken, maar er zijn niet genoeg manieren om deze personen te helpen en de behandeling wordt niet vergoed.
Read More >>

Kinderen en jongeren later volwassen

Trend / 17.01.2018

Inmiddels weten we dat veelvuldig gebruik van smartphones en sociale media schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Wat we niet wisten is dat het gebruik van de smartphones en sociale media er ook toe kunnen leiden dat kinderen en jongeren later volwassen worden. Volgens een recent onderzoek van de Amerikaans psychologe Jean Twenge is 18 het nieuwe 15 en 25 het nieuwe 18, zo lezen we in de blog van pedagoog Pedro De Bruyckere. Amerikaanse tieners gedragen zich steeds later volwassen als het gaat over seks of drankgebruik. Sinds 2000 zouden de Amerikaanse jongeren ook later beginnen te werken, later een rijbewijs halen en later beginnen te daten. Een opmerkelijk uitkomst. Volgens Twenge zijn jongeren in ieder geval niet per se lui. Ze zijn gewoon langer jong. Is dit een goede of slechte ontwikkeling? Wat betekent dit voor ons onderwijs?
Read More >>

Bent u al klaar voor de nieuwe privacy wetgeving?

Privacy / 16.01.2018

Vanaf 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Nederland of General Data Protection Regulation (GDPR) in Europa van kracht. Door de GDPR zijn persoonsgegevens van alle EU-inwoners straks op dezelfde wijze beschermd. Het is de grootste juridische verandering van het digitale tijdperk ooit. De nieuwe wetgeving geldt voor álle organisaties. Ook Nederlandse scholen moeten per 25 mei 2018 voldoen aan de nieuwe regels. Dat lijkt bedreigend, maar biedt ook kansen. Het bespreken van persoonsgegevens met ouders en leerkrachten kan inzichten opleveren die scholen verder helpen het onderwijs op een hoger niveau te brengen. Wilt u weten wat de AVG voor uw school betekent? Neem contact met ons op, of kom naar de rondetafelconferentie ‘Onderwijs en de AVG’ die we op 23 maart in Utrecht organiseren.
Read More >>