Formatief evalueren belooft veel

Gepersonaliseerd leren / 29.08.2017

Er wordt veel van formatief toetsen verwacht. Maar het blijkt vaak nog moeilijk in te zetten. “Het beste kan de docent heel klein beginnen in zijn eigen lespraktijk met zijn eigen leerlingen”, zeggen onderzoekers Judith Gulikers en Liesbeth Baartman die in de literatuur zochten naar formatief evalueren in de praktijk. “Door kleine stappen te zetten, succeservaringen op te doen en van daaruit verder te bouwen.” Om formatief evalueren goed te kunnen toepassen, hebben docenten vakinhoudelijke kennis nodig en moeten ze weten hoe de kennis van de leerling zich ontwikkelt en welke misconcepties er zijn. Ook is het belangrijk dat zij beschikken over een vakdidactisch handelingsrepertoire. Ze weten dan hoe ze reacties van leerlingen kunnen ontlokken, door bijvoorbeeld goede vragen te stellen, en kunnen de lessen daarop aanpassen.

 

Read More >>

Economie groeit, maar tekort aan arbeidskrachten eveneens

Economie / 17.08.2017

De gunstige ontwikkeling van de economie leidt tot een toenemende vraag naar goederen en diensten. Dit blijkt uit de Conjunctuurenquête van het derde kwartaal van 2017. Voor het eerst sinds het begin van de meting eind 2008 is het aantal ondernemers met een tekort aan arbeidskrachten groter dan het aantal dat kampt met onvoldoende vraag naar hun producten of diensten. In de IT-dienstverlening is de krapte het grootst. Daar kampt een derde van de bedrijven met personeelstekorten. In de sectoren industrie, bouwnijverheid en vervoer en opslag is in het derde kwartaal van 2017 voor het eerst sprake van een arbeidstekort.
Read More >>

Maak na de vakantie een start met een vernieuwd ICT-beleid

Onderwijs en ICT / 17.08.2017

Ook voor het onderwijs is het een behoorlijke opgave om goed ICT-personeel te vinden. Dat heeft grote gevolgen. Door de snelle veranderingen omtrent de digitalisering worden digitale vaardigheden te laat toegepast.  Organiseren van de inkoop, de aanbesteding en het contractbeheer van ICT zijn vaak een ondergeschoven kindje. Het leermiddelenbeleid wordt erbij gedaan en het volgen van de nieuwste ontwikkelingen is helemaal niet mogelijk. Wilt u na de vakantie uw ICT-beleid eens goed op orde brengen? Dan kunnen wij u helpen. Op het gebied van onderwijs en ICT hebben wij voor iedere vraag een passende oplossing.
Read More >>

Opleiden voor banen die nog niet bestaan: het kan en moet

Onderwijsplannen, Standard / 17.08.2017

Naar schatting 65 procent van de basisschoolleerlingen van vandaag zullen later gaan werken in beroepen die nu nog niet bestaan. Tegelijkertijd leiden we nu duizenden leerlingen op voor banen die in de nabije toekomst zullen verdwijnen door automatisering. Wat moet het onderwijs doen om jongeren toekomstbestendig te maken? Dat is de centrale vraag van een onderzoek van prof. dr. Paul A. Kirschner, universiteitshoogleraar bij de OU. Zijn bevindingen zijn te lezen in het rapport ‘Voorbereiden op niet-bestaande banen’ dat in augustus 2017 is gepubliceerd.

Read More >>

Denk goed na over individualisering in het onderwijs

Gepersonaliseerd leren / 11.07.2017

“De leerling centraal stellen is een diffuus begrip”, zegt voorzitter van de Onderwijsraad Henriëtte Maassen van den Brink. “Wat bedoelen scholen ermee? Pedagogiek, didactiek of de manier waarop het onderwijs georganiseerd is?” De slingerbeweging van aandacht voor het kindgerichte onderwijs naar het meer rigide onderwijs met een bepaalde leerstof per schooljaar, en weer terug begon al in de tijden van Maria Montessori en andere reformpedagogen. Het verschil is echter dat de discussie toen vooral ideologisch was. Het ging om pedagogiek en didactiek. Nu hebben we het ook over het inrichten van de school met gepersonaliseerd leren met een tablet, en zelfs over het hele onderwijsstelsel van diploma’s en doorstroomrechten. Het advies van hoogleraar Maassen van de Brink aan schoolbestuurders is om, ondanks de trend, rustig te blijven kijken naar de effecten van individualisering in het onderwijs op de lange termijn en zeker niet hals over kop te veranderen.
Read More >>

Digitale geletterdheid moet basisvak op school worden

Mediawijsheid / 10.07.2017

De technologische revolutie is niet meer te houden. De jongste generatie weet niet beter dan dat we altijd met internet verbonden zijn. Dat we op ieder willekeurig moment van de dag kunnen chatten, bellen, mailen, Whatsappen en Netflixen. Dat we in de tussentijd met Uber naar onze volgende afspraak rijden en dat we tijdens deze rit ons avondeten online bestellen. We zijn altijd en overal connected. Maar zijn we ook mediawijs? Als we de krantenkoppen inzake cyberpesten, sexting en identiteitsfraude mogen geloven is dat zeker niet bij iedereen het geval en is een rol voor de maatschappij, voor ouders en voor scholen om te zorgen dat een ieder digitaal geletterd wordt. Rijnconsult Onderwijs en ICT kan u daarbij helpen. Wij hebben een ‘Mediawijsheid op School’ programma ontwikkeld voor leerkrachten, ouders en leerlingen. Heeft u interesse in de nieuwe aanpak neem dan contact met ons op.
Read More >>

Onderwijs moet meer aan digitale vaardigheden werken

Mediawijsheid / 27.06.2017

De rol van onderwijsinstellingen bij het aanleren van digitale vaardigheden is volgens Frank Huysmans, hoogleraar bibliotheekwetenschap en beleidsadviseur in media, informatie en communicatie erg belangrijk, zo lezen we op de website van Kennisnet. “Behalve het bijbrengen van vaardigheden om bijvoorbeeld digitaal informatie te zoeken, is het van belang om kinderen die moeite hebben met lezen, te helpen. Als je laaggeletterd bent, is het zoeken en vinden van informatie heel lastig. Leerkrachten en docenten hebben hierin een belangrijke rol. Huysmans verricht het kwantitatieve onderzoek voor de Jeugd- en Mediamonitor van Kennisnet, Maaike Heitink van de Universiteit Twente doet het kwalitatieve deel, waarin de praktische digitale vaardigheden van leerlingen worden getoetst. De monitor verschijnt in het najaar, maar een deel van de gegevens is al bekend.

Read More >>

Basisscholen kiezen voor leerlijn techniek

Technologie / 26.06.2017

Basisschool De Catamaran in Amsterdam en Montessorischool De Ontdekking in Deventer zijn de winnaars van de TechniekTrofee 2017. De jury selecteerde de basisscholen uit tachtig inzendingen. “We zien dit jaar dat steeds meer scholen werken met een zelfontwikkelde doorlopende leerlijn. De winnende scholen laten daarin een vernieuwende aanpak zien. Ook wordt Wetenschap & Techniek steeds meer omarmd en gedragen door het hele team,” aldus juryvoorzitter Elly Verburg, voormalig directeur OTIB. De Catamaran wint met het concept ‘Wonderwel’ de TechniekTrofee/Ir. W. Maas Geesteranusprijs 2017 voor het beste voorbeeld van Wetenschap & Techniek (W&T) op de basisschool. De Ontdekking is met hun idee voor een ‘techniekhuisje’ de winnaar van de TechniekTrofee Inspiratieprijs 2017.

Read More >>

360 graden video goed toepasbaar in het onderwijs

Virtual reality / 25.06.2017

De laatste paar jaren hebben we de beschikking over 360 graden camera’s die je in staat stellen opnames te maken waarbij je om je heen kunt kijken. Deze technologie kan ook binnen leersituaties uitstekend worden ingezet. De relatief eenvoudige techniek van 360 graden video maakt het mogelijk om grote aantallen leerlingen rond te laten kijken in situaties die voorheen moeilijk of niet toegankelijk waren, op een moment en plaats naar keuze, alleen of in een groep onder leiding van een expert. Een indrukwekkende toepassing van 360 graden video is de documentaire ‘Clouds over Sidra’ van de Verenigde Naties, die hieronder te bekijken is.

http://

Read More >>

Nieuwe onderwijsvormen nog geen succes

Onderwijsplannen / 15.06.2017

Nederland is een land van onderwijsvernieuwingen. Maar onderwijsvernieuwing is niet makkelijk. Iederwijs, de Leonardoscholen en nu ook de iPadscholen verdwijnen even snel als ze verschijnen. Hoe kan dat? Alexander Minnaert, hoogleraar Orthopedagogiek en Klinische Onderwijskunde, legt in het AD uit dat het lijkt alsof in Nederland niet de tijd wordt genomen om nieuwe onderwijsvormen te laten groeien. “Een nieuwe onderwijsvorm goed neerzetten kost veel voorbereiding en je moet het gewoon een tijd volhouden en blijven schaven totdat het echt werkt. Vernieuwingsscholen zoals Montessori of Dalton zijn al tientallen jaren in Nederland. Zij omarmen de complete gedachte van hun onderwijs. Hun hele pedagogische klimaat en filosofie is daar op ingesteld. En het belangrijkste: ze zijn door de jaren geëvolueerd.”

Read More >>