Digitaal toetsen vraagt zorgvuldige voorbereiding en aanpak

Onderwijs en ICT / 30.11.2017

Digitale toetsen worden steeds frequenter toegepast in het hedendaags onderwijs. Van eenvoudige formatieve quizjes, zoals Kahoot en Quizket, tot toetsen met behulp van programma’s als Wintoets, Quayn of Learnbeat. Ook de eindtoets voor groep 8 in het basisonderwijs wordt steeds vaker digitaal afgenomen. Als je als school hiervoor kiest, wil je uiteraard dat dit veilig gebeurt. Hiervoor moet je in ieder geval de ict-randvoorwaarden op orde hebben. Kennisnet heeft een informatieve brochure ontwikkeld waarin je leest met welke vraagstukken je te maken krijgt als je in technologie voor digitale toetsen wilt investeren en deze vervolgens wilt implementeren. Er worden drie stappen beschreven, die je als school zelf met je team kunt doorlopen.

Read More >>

SER waarschuwt voor mismatch tussen mbo en bedrijfsleven

Onderwijsplannen / 29.11.2017

De Sociaal Economische Raad (SER) maakt zich zorgen over het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). De ontwikkelingen in het bedrijfsleven gaan zo snel dat de opleidingen flexibeler moeten worden dan ze nu zijn. Dat stelt de SER in een advies aan de regering. Vooral mbo niveau 2-studenten die een bol-opleiding volgen moeten bredere vaardigheden aanleren. Denk aan sociaal-communicatieve vaardigheden en het zogenaamde leren leren. Ook kiezen de jongeren vaak voor beroepen die langzaam verdwijnen. SER-voorzitter Mariëtte Hamer noemt allochtone jongeren als voorbeeld. Zij besluiten vaak administratieve opleidingen te volgen. “Maar dat werk is nu juist aan het verdwijnen. Wij zouden graag willen dat eerder met jongeren wordt gesproken over welke beroepen in ontwikkeling zijn. Waar is werk? En hoe ziet zo’n beroep eruit? Want vaak hebben jongeren daar een heel verkeerd beeld bij en daarom kiezen ze het dan niet”, aldus Hamer.
Read More >>

Leerkrachten willen hulp bij digitale geletterdheid en inclusie

Mediawijsheid / 28.11.2017

Het Antwerpse bureau ScoolEdu is het initiatief ‘De Sociaalste School’ gestart, dat sociale media als educatief middel inzet in de schoolbanken. Het initiatief wordt gesteund door het ‘Digital Belgium Skills Fund’, opgericht door vicepremier Alexander De Croo. Dit fonds heeft als doel maatschappelijk kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen digitale vaardigheden bij te brengen. Dat is hard nodig aldus onze zuiderburen. In de hedendaagse samenleving bepalen je digitale vaardigheden steeds meer je kansen, zeker op de arbeidsmarkt. In de toekomst zal negen op tien jobs digitale vaardigheden vereisen. Het bureau deed ook onderzoek naar digitale geletterdheid en inclusie in het Belgische basisonderwijs. En .. er is nog veel werk aan de winkel. Leerkrachten zijn positief verrast over van het niveau van kennis en vaardigheden van de eigen leerlingen, maar drie op de vier leerkrachten geven aan dat ze zelf (een beetje) tekort schieten op het gebied van digitale geletterdheid.
Read More >>

Blockchain gaat in onderwijs van grote betekenis worden

Onderwijs en ICT / 16.11.2017

In de vorige nieuwsbrief schreven we ook al over blockchain. Een technologie die disruptief kan zijn voor alle activiteiten die gebaseerd zijn op het bijhouden van documenten waarvan het eigenaarschap gewaarmerkt is en die daarbij een tijdstempel krijgen. In het onderwijs zijn dat bijvoorbeeld leerresultaten, kwalificaties, diploma’s en inschrijvingen. Iets om in de gaten te houden. Op korte termijn zal deze technologische ontwikkeling nog geen grote gevolgen hebben, aldus een zo juist verschenen rapport. Op langere termijn mogelijk wel. Maar daarvoor moet ook de technologie zelf nog ‘kantelen’: de software open-source en de data-formats uniform worden en het beheer van de data door eigenaren zelf kan worden uitgevoerd.
Read More >>

Virtual reality erg geschikt voor speciaal onderwijs

Virtual reality / 15.11.2017

Leerlingen in het speciaal onderwijs kunnen veel baat hebben bij het werken met virtual reality (VR). Dat bleek tijdens een netwerkbijeenkomst van ICT-coördinatoren in het speciaal onderwijs. De technologie kan situaties voor leerlingen verbeelden, terwijl omgevingsprikkels beperkt blijven. Het is een ideale middel om vaardigheden aan te leren, ervaringen op te doen en zelfvertrouwen te kweken. Zo kunnen er VR-filmpjes worden gemaakt van mogelijke stageplekken voor leerlingen. Door deze van te voren te bekijken, leert de leerling de plek al goed kennen en kan hij met een veilig gevoel naar de stage. Ook kan VR bijvoorbeeld worden gebruikt om leerlingen wegwijs te laten worden in het openbaar vervoer. Je kunt de leerlingen laten  zien hoe je kunt reizen met het openbaar vervoer: van betalen met de ov-chipkaart, tot de plek waar de stopknop in de tram zit.
Read More >>

ICT vraagt visie-ontwikkeling en professionalisering

Onderwijs en ICT / 14.11.2017

Afgelopen zaterdag publiceerde het Parool een artikel over het vlaggenschip van de Steve Jobsscholen, de Ontplooing in Nieuw-West. Een droom die een fiasco werd. Het artikel geeft ook zicht op de oorzaken van de problemen bij de meeste Steve Jobsscholen. Die hebben niets met het gebruik van ICT of iPads te maken. Een onvoldoende doordacht didactisch concept, leerlingen in het diepe gooien en bestuurlijk onervarenheid zijn de oorzaken. Dat het ook anders kan, laat Sint Ursula Horn zien. Sint Ursula Horn heeft haar onderwijs vernieuwd met behulp van iPads. Er is gewerkt aan visieontwikkeling en er is fors geïnvesteerd in professionalisering. De iPad is gebruikt om een activerende didactiek mogelijk te maken. “Maar we zijn geen iPad-school hoor”, zo benadrukken ze in het artikel.

Read More >>

Mediawijsheid- en nieuwslessen steeds belangrijker

Mediawijsheid / 01.11.2017

In Nederland staat nieuwsonderwijs nog echt in de kinderschoenen, concludeert Mariska Kleemans, onderzoeker van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze onderzocht de kennis die Nederlandse leerlingen hebben over nieuws en bekeek een aantal mediaonderwijsprogramma’s op scholen. Daaruit bleek dat er in het onderwijs weliswaar veel initiatieven zijn, maar dat de huidige programma’s maar voor een klein deel bijdragen aan de verbetering van kennis over nieuws. Kleemans concludeert dat leerlingen vooral praktische vaardigheden leren of gewaarschuwd worden voor de gevaren van internet. “Ze leren niet goed hoe ze met nieuws om moeten gaan, terwijl dat cruciaal is als je leerlingen straks wil laten deelnemen aan de democratische samenleving”, schrijft ze.

Read More >>

Digitale diploma’s via blockchain-technologie

Onderwijs en ICT / 31.10.2017

Snellere toelating tot vervolgopleidingen met eenvoudigere en veilige administratie, duidelijkheid over het volgen van extra vakken, veilige dossieroverdracht, geen kopietjes meer maken van diploma’s en eenvoudigere en snellere organisatie van stages. Blockchain-technologie heeft de potentie dit mogelijk te maken. Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) heeft samen met het bedrijf LearningMachine een open source standaard ontwikkeld voor credentials (Blockcert) en past deze technologie nu al toe voor het verstrekken van digitale diploma’s. Afgestudeerde studenten ontvangen niet alleen een papieren diploma, maar hebben ook de keuze een digitale versie te downloaden die zij in de Blockcerts Wallet op hun smartphone kunnen bewaren.

Read More >>

Vrijescholen gaan werk maken van digitale vaardigheden

Mediawijsheid / 15.10.2017

Hoe ga je als vrijeschool om met ict en digitale geletterdheid? Schoolleider Nadia Demaret van Vrijeschool Widar in Delft diende hiervoor een versnellingsvraag in. De doelstelling is leerlingen veilig, vaardig, aardig en waardig om te leren gaan met ict.  “Door inzicht te geven in de achterliggende principes, hopen we vaardigheden en creativiteit bij leerlingen te stimuleren.”, zo legt de schoolleider uit aan Kennisnet. “Dat ze niet alleen consumerend, maar ook creërend met technologie aan de slag gaan. Dan ga je technologie begrijpen. Als een leerling dat begrip niet ontwikkelt, is de verleiding groot alleen te consumeren, met als gevolg dat technologie al heel snel de leerling consumeert.”

Read More >>

Universiteit Leiden verruilt lesboek voor mixed reality

Virtual reality / 14.10.2017

Hoe vertaal je de lesstof uit medische boeken naar patiënten van vlees en bloed? Artsenopleiders worstelen al eeuwen met die vraag. Virtual reality en hologrammen bieden hulp. Studenten in het Leids Universitair Medisch Centrum kunnen sinds kort met behulp van een 3D-bril en mixed reality de anatomie en bewegingen van bijvoorbeeld een enkel tot in detail onderzoeken, zo lezen we in de Volkskrant. Het LUMC ontwikkelde een app die het mogelijk maakt om studenten met behulp van mixed reality ondersteunend lesmateriaal aan te bieden. De universiteit verwacht met de nieuwe onderwijsvormen studenten nog meer te motiveren en de studietijd te verkorten.
Read More >>