Reclamebureau WPP investeert in VR

Virtual reality / 05.02.2017

WPP, ’s werelds grootste marketing- en reclamebureau, investeert in virtual reality-specialist SubVRsive uit Amerika. Het VR-bedrijf maakt producties voor grote merken zoals Budweiser, Comcast, MTV en P&G. Afgelopen najaar ontving een van SubVRsives producties nog een Emmy-nominatie voor een boxwedstrijd die in 360 graden werd opgenomen. Met VR komen verhalen tot leven en komt de boodschap indringender binnen, zo verklaart het reclamebureau. Maar de technologie word ook steeds belangrijker in sociale interacties. Zo maakte Facebook onlangs bekend dat men een VR-ecosysteem voor het sociale media platform ontwikkelt.

Read More >>

Weten wat werkt met ICT in het onderwijs

Onderwijs en ICT / 18.01.2017

Kennisnet heeft de onderzoeksresultaten over de effecten van ict op het leren samengevat in een hulpmiddel dat ze ‘Weten wat werkt-kaarten’ hebben genoemd. De kaarten zijn gemaakt voor het Primair Onderwijs en zijn uitstekend te gebruiken om als team met elkaar in gesprek te gaan over wat werkt op gebied van onderwijs en ict. De achttien kaarten zijn bedoeld om het inzicht in hoe ict op school in te zetten te vergroten. Feiten, doordenkvragen en tips op de kaarten helpen daarbij project collaboration tools. De brochure ‘Wat werkt wel, wat werkt niet- ict in het onderwijs’  van Kennisnet is een goede aanvulling op de kaarten.

Read More >>

Rondleiding door het Witte Huis in 360 graden

Virtual reality / 17.01.2017

Als afscheidscadeau heeft de familie Obama een rondleiding in Virtual Reality (VR) door de presidentiële woning laten maken. De clip, die op de Facebook-pagina van het Witte Huis is te vinden, is slechts een korte versie, er wordt aangegeven dat er een binnenkort een uitgebreidere release komt. Helaas werkt de 360-graden video niet op de laptop, maar op de meeste smartphones gelukkig wel. De clip door het Witte Huis laat zien dat er met Virtual Reality een hele nieuwe beleving ontstaat en dat het de verteller en de plek echt tot leven komen. Tegenwoordig zijn VR-technieken voor iedereen bereikbaar en is zo’n video ook prima te maken op school.

Read More >>

Media boos over ‘verkiezingsstunt’ LAKS

Sociaal op school / 16.01.2017

Een actie van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) rond de komende verkiezingen is slecht gevallen bij journalisten en media die ervan verslag deden. LAKS deed voorkomen alsof ze zouden meedoen met de verkiezingen om problemen in het onderwijs te kunnen aanpakken. Van deelname was echter nooit sprake. De actie toont wederom aan dat het steeds moeilijker wordt de kwaliteit van informatie te beoordelen en om bijvoorbeeld marketing van journalistiek te onderscheiden. Mediawijsheid-programma in het onderwijs kunnen leerlingen helpen deze vermogens beter te ontwikkelen, zodat ze kritische gebruikers van journalistiek kunnen worden. Dit is geen doel op zich, maar een noodzakelijke voorwaarde voor democratisch burgerschap.

Read More >>

Mediawijsheid onderdeel curriculum

Sociaal op school, Standard / 07.12.2016

Nederland is één van de weinige West-Europese landen waar les in mediawijsheid niet expliciet in het onderwijs is opgenomen. Dat is een gemiste kans, zo verzekert Mary Berkhout programmamanager van Mediawijzer.net onlangs in de Volkskrant. Met het oog op alle anti-pest-, en anti-radicaliseringsprogramma’s is mediawijsheid een belangrijke voorwaarde om tot goed burgerschap te komen. Het aanleren van mediawijsheid begint op school, maar stopt daar zeker niet. Het is voor elke Nederlander noodzakelijk om kritisch naar de bron en boodschap van nieuws te kunnen kijken, een eigen mening te kunnen vormen en te beseffen wat voor effect het kan hebben als je berichten verspreidt of erop reageert.

Read More >>

Laat ICT werken en verminder werkdruk

Nulmeting, Standard / 06.12.2016

Een grote meerderheid van de leraren en docenten in het primair en voortgezet onderwijs ervaart een (zeer) hoge werkdruk. De inzet van ICT geeft leraren meer plezier en gemak en kan tijdswinst opleveren. Tijd die kan worden ingezet om bepaalde groepen leerlingen extra te ondersteunen of uit te dagen. Dit blijkt uit een peiling van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT onder 439 leraren en docenten in het primair onderwijs (po) en het voorgezet onderwijs (vo). Wat betekent dit voor uw school? Aan welke punten moet uw school werken om de werkdruk van leerkrachten te verminderen? Hoe staat het met uw visie op onderwijs en ICT? Welke ontwikkelambities zijn er? Laat ICT werken en verminder de werkdruk van leerkrachten.
Read More >>

Ontwikkeling digitaal leermateriaal gaat te langzaam

Onderwijs en ICT / 01.12.2016

Scholen zijn behoudend in hun vraag naar digitale leermiddelen. Producenten op hun beurt zijn voorzichtig met het ontwikkelen van nieuw materiaal omdat snelle innovatie hun verdienmodel aantast. Innovatie en de ontwikkeling van digitale leermiddelen gaan daardoor minder snel dan mogelijk is. Zo luidt een van de conclusies uit een onderzoek in opdracht van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT. “De ontwikkeling van digitaal leermateriaal gaat sneller wanneer de scholen op grote schaal hun vragen aan de markt stellen. Op dit moment lijkt het erop dat uitgevers eigenlijk de inhoud van het onderwijs bepalen. Scholen moeten bewuster nadenken over de rol van leermiddelen in hun organisatie”, Zo stellen de onderzoekers.
Read More >>

Versterk je curriculum met Virtual Reality

Virtual reality / 01.11.20160 comments

Virtual Reality (VR) biedt het onderwijs enorme mogelijkheden om de kwaliteit naar een nog hoger niveau te brengen collaboration tools for business. Op de Onderwijsdagen in Rotterdam heeft Rijnconsult Onderwijs en ICT een tipje van de sluier gelicht om de mogelijkheden van VR te tonen en te bespreken met onderwijsvertegenwoordigers. Met succes. Zowel onderwijsorganisaties als content-leveranciers geven aan graag verder te willen praten over mogelijke samenwerkingen en pilots op scholen.
Read More >>

Nieuw mediawijsheid programma krijgt goede waardering

Sociaal op school / 31.10.20160 comments

Het succesvolle programma Sociaal op School is door Rijnconsult Onderwijs en ICT geheel vernieuwd. Op verzoek van de scholen is het programma meer toegespitst op de kansen die mediawijsheid biedt, is er een docentenhandleiding gemaakt en zijn er verwerkingslessen voor op school (docenten en kinderen) en voor thuis (ouders en kinderen). Het programma is afgelopen weken met enthousiasme in diverse scholen ontvangen, besproken en gerecenseerd door docenten en leerlingen. Zie bijgaande documenten om een eerste indruk te krijgen van de nieuwe aanpak.
Read More >>

Sociale media zijn een kans

Sociaal op school, Standard / 30.10.20160 comments

Sociale media zijn een kans

Sociale media hebben enkele unieke eigenschappen, maar of ze Trump aan zijn overwinning hebben geholpen of het populisme verder in het zadel helpen is de vraag. Op sociale media kan je snel veel mensen bereiken. Vooral als je een schare trouwe en actieve volgers hebt, kunnen berichten gemakkelijk een sneeuwbaleffect teweeg brengen. Sociale media zijn ook ongefilterd. In tegenstelling tot traditionele massamedia ben je niet afhankelijk van een journalist die uiteindelijk je woorden ‘uit de context kan rukken’ of die je verkeerd kan citeren. Dat ongefilterde kan een bedreiging worden. Als kinderen zich uitsluitend baseren op datgene wat ze online zien en vinden moeten we hun informatievaardigheden aanleren. Ze moeten het verschil leren tussen echt en nepnieuws. Ze moeten over informatie beschikken om fatsoenlijk met elkaar in gesprek te gaan en zelf een mening te kunnen vormen. Ze moeten wereldburgers worden die kunnen omgaan met de complexiteit van onze samenleving.

 

Read More >>