Toegevoegde waarde ict nog onvoldoende

Gepersonaliseerd leren / 10.06.20160 comments

Van primair onderwijs tot hbo wordt nog te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van e-didactiek. Leraren zetten ict vooral klassikaal in of laten hun leerlingen, zeker in het primair onderwijs, met oefensoftware werken. Zo blijkt uit een onderzoek van onder andere de Universiteit van Amsterdam. Leraren zijn wel tevreden over hun eigen gebruik van ict, maar de vraag is of zij de kansen die ict biedt wel juist gebruiken. Er is voldoende e-didactische kennis voor handen die laat zien voor welke doelen bepaalde software goed werkt. Als leraren van die kennis gebruik maken, wordt de meerwaarde van ict pas echt zichtbaar see here.
Read More >>

Peuters aan de slag met algoritmen

Standard / 09.06.20160 comments

Heb je een computer nodig voor programmeeronderwijs? Nee, programmeren is denken in stapjes. Leer je kinderen in een bepaald verloop te denken, dan sorteer je voor op een toekomst vol technische snufjes. Dan zijn kinderen klaar voor een samenleving, waar programmeren een belangrijk onderdeel is. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, vinden ze op de openbare basisschool Lyts Libben in Berlikum. In groep 1/2 leren de kleintjes al programmeren. Maar een computer of tablet komt er niet aan te pas. ”Het gaat om de grammatica van het programmeren, dat de leerlingen leren in stapjes te denken,” verklaart directeur Janneke Grijpma. Het programma is een uitwerking van de leerlijn programmeren in het PO.

Read More >>

Benut u al de meerwaarde van ict?

Standard / 08.06.20160 comments

U weet het zeker, het is de hoogste tijd voor meer ict in uw onderwijs! U heeft een eerste stap gezet naar meer les op maat, maar dan? Hoe zorgt u voor een toekomstbestendige ict-infrastructuur? Hoe vertaalt u de visie naar de praktijk? Om ict zorgvuldig in uw onderwijs te implementeren is het van belang op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en komt de vraag aan de orde “hoe staan we er zelf voor met onze school?” Rijnconsult Onderwijs en ICT kan hier desgewenst bij helpen. We hebben een aanbod ontwikkeld om op scholen nulmetingen naar het gebruik van ict in het onderwijs af te nemen. De kracht van deze aanpak is dat zowel medewerkers, ouders én leerlingen worden betrokken. Wilt u meer weten van onze aanpak? Vraag dan vrijblijvend via onderstaande button een informatiepakket aan.

Read More >>

Kijken, bewegen en voelen in VR

Virtual reality / 20.04.2016

Bewegen in een virtuele wereld is een heel gedoe. Een Oculus Rift en een HTC Vive kunnen wel de positie van je hoofd registreren, maar het gevoel van beweging blijft lastig. Je wordt er bovendien ook nog vaak misselijk van. Er zijn loopbanden die beweging suggereren, zoals de Virtuix Omni. Maar die zijn groot en duur. Bright TV ging op bezoek bij het Nederlandse bedrijf Visyon, waar zij een virtual reality-pak aantrekken om zich bijna levensecht in een andere wereld te wanen. Dat doen zij in een enorme open ruimte met een Gear VR op hun neus. “Op dit moment wordt het pak en beweging direct geanimeerd, zonder dat je camera’s nodig hebt”, zegt Menno Bischops van Visyon. “Dat is al vrij uniek. Maar we willen eigenlijk over een jaar ook dat je dingen kan voelen.” In onderstaande video een verslag van de immerse beleving.

Read More >>

GoPro lanceert eveneens VR-platform

Virtual reality / 19.04.2016

Iedereen lijkt deze week VR-producten te lanceren. Logisch dus dat GoPro niet achter kan blijven. Het bedrijf introduceert GoPro VR: een kanaal waar virtual reality-video’s kunnen worden geplaatst en bekeken. De camerafabrikant lanceert tevens LiveVR, een tool waarmee gebruikers VR-video’s ive kunnen streamen. Het VR-kanaal werd net als de VR-livestream van youtube op 18 april 2016 gelanceerd en is beschikbaar als website en app voor Android en iOS. Check onderstaande video voor een impressie van wat je kan verwachten.

Read More >>

Google en Facebook zetten in op VR

Virtual reality / 19.04.2016

Youtube lanceerde 18 april 2016 de mogelijkheid om videobeelden live te volgen in 360 graden. Google troeft met de lancering Facebook af. Het sociale platform kondigde vorige week ook een uitbreiding met 360 graden films aan, maar die extra functionaliteit is nog niet operationeel. Beide bedrijven zetten stevig in op VR. Want VR wordt steeds goedkoper. Met een camera van 350 dollar kun je zelf een VR-livestream opzetten. Behalve met een browser kun je de beelden ook op smartphones ontvangen. Youtube heeft een API ontwikkeld waarmee live 360°-beelden in een app kunnen worden geïntegreerd. Nieuwssite The Verge is waarschijnlijk de eerste zender die van de nieuwe ‘teleportatie’ dienst gebruik maakt. Zij zenden deze week hun allereerste live 360° videobeelden uit.

Read More >>

VR goed te gebruiken in onderwijs

Virtual reality / 18.04.2016

Kennisnet ziet virtual reality als een belangrijke mogelijkheid om het onderwijs te verrijken. En er zijn er meer organisaties die in VR geloven.  Ongeveer alle grote IT-leveranciers zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van deze technologie. Volgens de een duurt het nog wel tien jaar voordat de technologie volwassen is. Maar ondertussen kun je al voor 15 euro een VR-bril kopen, om vervolgens in combinatie met een  smartphone erg indrukwekkende en leuke ervaringen te beleven. Het is de creativiteit van de ontwerpers en leerkrachten die VR in een stroomversnelling kan brengen. Want toepassingen in het onderwijs zijn er legio. School tv is toe aan een nieuw video-format.
Read More >>

Design thinking volgende stap in onderwijs

Design thinking / 14.04.2016

Er is veel kritiek op het Platform Onderwijs2032, dat onder leiding van Paul Schnabel het basis – en middelbaar onderwijs grondig wil vernieuwen. Hoe houdbaar is het advies Ons Onderwijs 2032 nog? “Het advies van de Commissie Schnabel is prima houdbaar”, vindt opdrachtgever Sander Dekker. “Er is altijd kritiek wanneer je een serieuze curriculumverandering wilt doorvoeren. Het kabinet zet in om een verdere professionalisering van de leraar. We staan gewoon op een tweesprong. Het rapport ligt er en de leraren moeten de onderwijsvernieuwing vorm geven.” Dekker heeft een punt. Organisaties die over vijf jaar nog relevant willen zijn, moeten denken als een ontwerper, stelt ondernemer en hoogleraar Ad van Berlo onlangs in het FD. Elke docent kan ‘design thinking’ leren.

Read More >>

Kinderen en nieuwe technologie

Technologie / 12.04.2016

Het nieuwe Kennisnet Trendrapport beschrijft technologische ontwikkelingen waarmee scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs nu en in de toekomst worden geconfronteerd. In een wereld vol technologische trends en hypes, die zich in razend tempo blijven ontwikkelen mogen scholen niet achterblijven. Robotica, virtual reality en learning analytics worden pijlers in het onderwijs. Om in de toekomst een zelfstandig bestaan op te kunnen bouwen, moeten kinderen voorbereid worden óp die nieuwe technologieën en mét die nieuwe technologieën. Daar ligt de taak van scholen.

Read More >>

Onderwijs op maat en privacy

Gepersonaliseerd leren / 11.04.2016

In een onderwijswereld waar ruimte is voor eigen tempo, waar kennisdeling, de wereld en technologie prachtig samenkomen is een centrale rol weggelegd voor learning analytics. Door learning analytics worden in het onderwijs echter steeds meer gegevens van leerlingen digitaal verzameld, uitgewisseld en benut. Dit leidt voor scholen tot nieuwe verantwoordelijkheden op het gebied van privacy en gegevensbeveiliging. De brochure ‘Omgaan met data in het onderwijs’ helpt schoolbesturen in het po, vo en mbo onderwijs op maat en privacy aan elkaar te koppelen.
Read More >>