‘Maak digitale wereld veiliger voor kinderen’

Mediawijsheid / 30.12.2017

 Ondanks de massale aanwezigheid van kinderen online wordt te weinig gedaan om hen te beschermen tegen de risico’s van de digitale wereld, ze lezen we in de Nationale Onderwijsgids. Het UNICEF-onderzoek ‘Children in a digital world’ heeft de invloed van digitale technologie op  kinderen op een rij gezet. Volgens de onderzoekers worden kinderen nog steeds aan teveel risico’s blootgesteld. Tegelijkertijd hebben nog altijd miljoenen van de meest arme kinderen geen toegang tot de digitale wereld. Het rapport onderzoekt ook hoe internet de kwetsbaarheid van kinderen vergroot. Het gaat hier om misbruik van privé informatie, toegang tot kwaadaardige content en cyberpesten. De overvloedige aanwezigheid van mobiele devices, stelt het rapport, heeft online toegang voor veel kinderen mogelijk gemaakt zonder ouderlijk toezicht waardoor gevaren groter worden. Digitale netwerken zoals het Dark Web en cryptovaluta maken de ergste vormen van uitbuiting en misbruik mogelijk, waaronder mensenhandel en ‘made to order’ online kindermisbruik.
Read More >>

Onderwijsfestival in Utrechtse Werkspoorkathedraal

Onderwijs en ICT / 29.12.2017

17 en 18 januari 2018 wordt het eerste ‘Onderwijsfestival HU next 18’ georganiseerd in de Utrechtse Werkspoorkathedraal. De HU wil met het Onderwijsfestival laten zien wat er op onderwijsgebied binnen de hogeschool allemaal voor moois gebeurt. Er zijn inspiratiesessies, workshops, presentaties, exposities en ateliers. Bij die laatste gaan docenten met deelnemers aan de slag met het ontwikkelen van nieuw onderwijs. Zo is er een atelier in samenwerking met het lectoraat Co-Design over hoe studenten leren ontwerpend onderzoek te doen naar toekomstige ontwikkelingen en beroepen in de samenleving. Het eerste HU Onderwijsfestival is het resultaat van een samenvoeging van meerdere, jaarlijkse HU-events: de HU Nieuwjaarsviering, de onderwijscongressen van de voormalige Faculteit Natuur en Techniek, de Docent van het Jaar-verkiezing en de Honoursconferentie.
Read More >>

Docenten moeten zelf lesmaterialen maken

Trend / 28.12.2017

De verkiezing van de Fontys Docent van het Jaar is weer in volle gang. Op 8 januari 2018 wordt bekend wie met de eer mag strijken. Er zijn zes genomineerden. Fontys tijdschrift Bron interviewde docent Engels Marina Bouckaert-Den Draak: een van de genomineerden. Marina Bouckaert is altijd met didactiek bezig. Ze leert haar studenten bij FLOT in Tilburg niet alleen het vak Engels, maar ook hoe ze dat moeten geven. Volgens haar leert de ideale docent voortdurend bij en moet deze dat ook in het lesmateriaal laten zien. De docente Engels vindt het heel belangrijk dat docenten hun eigen lesmateriaal zelf maken. “Daar stop je  eigenlijk alles in: je vakkennis, je didactiek en je aansluiting op de behoefte van de student.”

 

Read More >>

Onderwijs gaatover kennis en structuur

Onderwijsplannen / 14.12.2017

Onderwijsvernieuwing komt maar moeilijk op gang in Nederland. Scholen en leerkrachten doen stinkend hun best om leerlingen klaar te stomen om in de maatschappij te participeren. Daar ligt het niet aan. Nieuwe onderwijsvormen echter stranden vaak voordat de haven in zicht is. Ons onderwijs is een verouderd maar weerbarstig systeem waarin innovatie wordt gesmoord. Bij sommigen vernieuwingsslagen is er ook een inhoudelijk probleem: een goed concept van epistemologie ontbreekt. Als de uitdaging zich beperkt tot ‘to find, filter and apply’, gaat men voorbij aan het feit dat content nog lang geen kennis is. Je kunt kennis pas als content gaan zien, als er een basisstructuur is, van waaruit je die kennis kunt benaderen. Hoogleraar onderwijspsychologie en universiteitshoogleraar Paul A. Kirschner geeft een mogelijke aanpak om het anders te doen.

Read More >>

Moeten onderwijs als marktplaats organiseren?

Onderwijsplannen / 13.12.2017

Geen schoolboeken, geen klassen, geen rooster én geen lessen. De ‘agoragroep’ waarmee het Koningin Wilhelmina College in Culemborg volgend jaar begint, is volledig aangepast aan de leerlingen. Agora (Grieks voor marktplaats) is onderwijsmethode die bedacht en toegepast is door de Roermondse vmbo-school Niekée. Kinderen krijgen nauwelijks klassikaal les en schoolvakken bestaan niet meer. Ieder kind krijgt een persoonlijk leertraject en verdiept zich in stof die hij of zij interessant vindt. De scholieren halen binnen de gestelde tijd hun diploma, verzekert directeur Hans van Heesewijk van KWC. Alleen de weg ernaartoe is anders. Is Van Heesewijk niet bang dat de jongeren hun tijd gaan gebruiken voor allerlei andere zaken dan school”? “Nee hoor”, zo verzekert de directeur, “Moeten leren is vervelend. Dan ben je niet gemotiveerd. Maar als je zelf vindt dat je moet leren, is dat al heel anders. In Roermond heb ik gezien dat leerlingen zo gemotiveerd zijn, dat ze uiteindelijk meer weten dan gevraagd wordt. Het examen is niet meer dan een onderdeel in hun leerproces.’’

 

Read More >>

Digitaal toetsen vraagt zorgvuldige voorbereiding en aanpak

Onderwijs en ICT / 30.11.2017

Digitale toetsen worden steeds frequenter toegepast in het hedendaags onderwijs. Van eenvoudige formatieve quizjes, zoals Kahoot en Quizket, tot toetsen met behulp van programma’s als Wintoets, Quayn of Learnbeat. Ook de eindtoets voor groep 8 in het basisonderwijs wordt steeds vaker digitaal afgenomen. Als je als school hiervoor kiest, wil je uiteraard dat dit veilig gebeurt. Hiervoor moet je in ieder geval de ict-randvoorwaarden op orde hebben. Kennisnet heeft een informatieve brochure ontwikkeld waarin je leest met welke vraagstukken je te maken krijgt als je in technologie voor digitale toetsen wilt investeren en deze vervolgens wilt implementeren. Er worden drie stappen beschreven, die je als school zelf met je team kunt doorlopen.

Read More >>

SER waarschuwt voor mismatch tussen mbo en bedrijfsleven

Onderwijsplannen / 29.11.2017

De Sociaal Economische Raad (SER) maakt zich zorgen over het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). De ontwikkelingen in het bedrijfsleven gaan zo snel dat de opleidingen flexibeler moeten worden dan ze nu zijn. Dat stelt de SER in een advies aan de regering. Vooral mbo niveau 2-studenten die een bol-opleiding volgen moeten bredere vaardigheden aanleren. Denk aan sociaal-communicatieve vaardigheden en het zogenaamde leren leren. Ook kiezen de jongeren vaak voor beroepen die langzaam verdwijnen. SER-voorzitter Mariëtte Hamer noemt allochtone jongeren als voorbeeld. Zij besluiten vaak administratieve opleidingen te volgen. “Maar dat werk is nu juist aan het verdwijnen. Wij zouden graag willen dat eerder met jongeren wordt gesproken over welke beroepen in ontwikkeling zijn. Waar is werk? En hoe ziet zo’n beroep eruit? Want vaak hebben jongeren daar een heel verkeerd beeld bij en daarom kiezen ze het dan niet”, aldus Hamer.
Read More >>

Leerkrachten willen hulp bij digitale geletterdheid en inclusie

Mediawijsheid / 28.11.2017

Het Antwerpse bureau ScoolEdu is het initiatief ‘De Sociaalste School’ gestart, dat sociale media als educatief middel inzet in de schoolbanken. Het initiatief wordt gesteund door het ‘Digital Belgium Skills Fund’, opgericht door vicepremier Alexander De Croo. Dit fonds heeft als doel maatschappelijk kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen digitale vaardigheden bij te brengen. Dat is hard nodig aldus onze zuiderburen. In de hedendaagse samenleving bepalen je digitale vaardigheden steeds meer je kansen, zeker op de arbeidsmarkt. In de toekomst zal negen op tien jobs digitale vaardigheden vereisen. Het bureau deed ook onderzoek naar digitale geletterdheid en inclusie in het Belgische basisonderwijs. En .. er is nog veel werk aan de winkel. Leerkrachten zijn positief verrast over van het niveau van kennis en vaardigheden van de eigen leerlingen, maar drie op de vier leerkrachten geven aan dat ze zelf (een beetje) tekort schieten op het gebied van digitale geletterdheid.
Read More >>

Blockchain gaat in onderwijs van grote betekenis worden

Onderwijs en ICT / 16.11.2017

In de vorige nieuwsbrief schreven we ook al over blockchain. Een technologie die disruptief kan zijn voor alle activiteiten die gebaseerd zijn op het bijhouden van documenten waarvan het eigenaarschap gewaarmerkt is en die daarbij een tijdstempel krijgen. In het onderwijs zijn dat bijvoorbeeld leerresultaten, kwalificaties, diploma’s en inschrijvingen. Iets om in de gaten te houden. Op korte termijn zal deze technologische ontwikkeling nog geen grote gevolgen hebben, aldus een zo juist verschenen rapport. Op langere termijn mogelijk wel. Maar daarvoor moet ook de technologie zelf nog ‘kantelen’: de software open-source en de data-formats uniform worden en het beheer van de data door eigenaren zelf kan worden uitgevoerd.
Read More >>

Virtual reality erg geschikt voor speciaal onderwijs

Virtual reality / 15.11.2017

Leerlingen in het speciaal onderwijs kunnen veel baat hebben bij het werken met virtual reality (VR). Dat bleek tijdens een netwerkbijeenkomst van ICT-coördinatoren in het speciaal onderwijs. De technologie kan situaties voor leerlingen verbeelden, terwijl omgevingsprikkels beperkt blijven. Het is een ideale middel om vaardigheden aan te leren, ervaringen op te doen en zelfvertrouwen te kweken. Zo kunnen er VR-filmpjes worden gemaakt van mogelijke stageplekken voor leerlingen. Door deze van te voren te bekijken, leert de leerling de plek al goed kennen en kan hij met een veilig gevoel naar de stage. Ook kan VR bijvoorbeeld worden gebruikt om leerlingen wegwijs te laten worden in het openbaar vervoer. Je kunt de leerlingen laten  zien hoe je kunt reizen met het openbaar vervoer: van betalen met de ov-chipkaart, tot de plek waar de stopknop in de tram zit.
Read More >>