Coachen maakt leren in de 21e eeuw completer

Gepersonaliseerd leren / 14.06.20170 comments

In het nieuwe boek De zesde rol van de leraar krijgt het coachen van het leerproces in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs alle aandacht. Om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren vorm te kunnen geven op school heeft het onderwijs deze zesde rol van de leraar nodig vinden de schrijvers. De uitgave geeft inzicht en concrete handvatten voor leraren om hun effectiviteit als leercoach te vergroten. De uitgave, geschreven door auteurs Linda Odenthal, Susan Potiek en Ariena Verbaan, is het vervolg op de succesvolle CPS-uitgave De vijf rollen van de leraar.

Read More >>

Abramović, Koons en Eliasson lanceren VR-platform

Virtual reality / 13.06.20170 comments

Virtual Reality gaat een steeds belangrijkere rol spelen in de manier waarop wij naar de wereld om ons heen kijken. Marina Abramović, Jeff Koons & Olafur Eliasson gaan gezamenlijk de VR in de kunst naar een hoger niveau brengen. Hiervoor heeft het drietal heeft het platform Acute Art opgericht. Doel van dit platform is het produceren en distribueren van moderne kunst in de vorm van Virtual Reality en interactieve technieken. Acute Art ging van start tijdens Brilliant Minds in Stockholm. Hier waren VR-werken van de drie oprichters te bekijken. In de video hieronder kun je een korte preview en uitleg van de drie kunstwerken bekijken.

Read More >>

Slim ict inkopen volgens een PDCA-stappenplan

Onderwijs en ICT / 01.06.20170 comments

Het inkopen van ict is voor veel scholen een hele opgave. Koop je wel de juiste zaken op het juiste moment in? Wanneer is het slimmer om centraal in te kopen? Om scholen te helpen met het ict-inkoopproces hebben VO-raad, PO-Raad en Kennisnet de brochure ‘Slim ict inkopen in het onderwijs’ gepubliceerd. De publicatie geeft scholen een aantal handreikingen om ict slimmer in te kopen. De brochure is toegespitst op de voorbereiding van de inkoop, het proces dat aan de daadwerkelijke aankoop vooraf gaat. Er wordt gewerkt volgens het zogenaamde PDCA-stappenplan (plan, do, check, act), waarbij per stap nuttige tips worden aangereikt.
Read More >>

Innoveren van leren in mbo verloopt te traag

Onderwijsplannen / 31.05.20170 comments

De innovatie in het mbo  verloopt te traag, aldus lectoren Frank de Jong en Marc Coenders. Zij pleiten in een artikel in Science Guide voor een grondige innovatie van leren in het beroepsonderwijs. Er is behoefte aan een leren dat studenten stimuleert zich te ontwikkelen tot competente kenniswerkers, creatieve en vaardige denkers en doeners. De innovatie van leren betreft een transitie van individuele cognitieve kennisconstructie en van kennis-vertellen in het onderwijs, naar kennis creëren met anderen in de praktijk waar het onderwijs aanwezig is. Studenten in een kennis creërende groep laten leren, gaat echter niet vanzelf. Het vraagt om een transformatie in het denken over leren. De sociale theorievorming over constructivisme, communities of practice en netwerkleren kan hierbij helpen.
Read More >>

Een toets is pas goed als deze juist wordt toegepast

Onderwijs en ICT / 30.05.20170 comments

Theo Eggen is een actief voorstander van kwalitatief goede toetsen. Computergestuurde adaptieve toetsen hebben hierbij zijn speciale aandacht. Bij deze manier van toetsen wordt het niveau van de vragen en opdrachten tijdens de toets aangepast. Als senior onderzoeker bij Cito, als wetenschappelijk directeur van het Research Center voor Examinering en Certificering (RCEC) en als bijzonder hoogleraar psychometrie is het een doorn in zijn oog dat toetsen die kwalitatief goed zijn niet op de juiste manier worden ingezet. Het gebruik van de Centrale Eindtoets PO is voor Eggen een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
Read More >>

Programmeren moet vaste plek in het onderwijs krijgen

Programmeren / 16.05.20170 comments

Nog even en het tekort aan technici en ICT’ers schaadt de groei van Nederland. Volgens sommigen loopt het onderwijs hopeloos achter. De huidige generatie groeit op met het internet, de tablet en de smartphone. Digitale technologie vormt een deel van hun sociale leven. Maar op school lijkt de tijd stil te staan. Het wordt tijd dat we niet langer praten over ICT op school maar aan de slag gaan. Basisscholen moeten programmeren standaard in het lesprogramma opnemen. Pas dan kun je spreken van echte digital natives. Ook Bill Gates is fervent voorstander van programmeren op school: “Leren om programma’s te schrijven rekt je geest en helpt je beter na te denken. Het creëert een bepaalde denkwijze en dat is nuttig op alle terreinen,” aldus Gates.

Read More >>

Digitalisering onderwijs heeft dringend impuls nodig

Onderwijs en ICT / 16.05.20170 comments

Verdere digitalisering van het onderwijs is hard nodig, maar dat moet wel op basis van doordachte keuzes gebeuren. Ook moet de rijksoverheid er voldoende geld voor beschikbaar stellen, stelt de Onderwijsraad in het advies Doordacht Digitaal, Onderwijs in het digitale tijdperk. Leerlingen moeten worden voorbereid op het leven en werken in een digitale maatschappij. Dat gebeurt nu onvoldoende. Het vraagt inspanningen van overheid, scholen en uitgevers van digitale leermiddelen om ervoor te zorgen dat het huidige onderwijs optimaal profiteert van de mogelijkheden die digitalisering biedt.

Read More >>

SER pleit voor verandering in het beroepsonderwijs

Onderwijsplannen / 16.05.20170 comments

Het hoger onderwijs moet modulair deeltijdonderwijs gaat aanbieden. Bovendien moeten afgestudeerde mbo-4 studenten later in hun carrière een persoonlijk tegoed krijgen om alsnog een hbo-opleiding te kunnen volgen. Zo bepleit de SER in het onlangs verschenen rapport ‘Leven lang leren’. De Sociaal Economische Raad vindt dat werkenden die al een diploma hebben de mogelijkheid moeten krijgen arbeidsmarktrelevante certificaten in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs te halen. Deze kunnen – indien gewenst – leiden tot een volledig diploma, maar kunnen ook een zelfstandige waarde hebben op de arbeidsmarkt.

Read More >>

Op scholen is te weinig aandacht voor internet

Sociaal op school / 19.04.20170 comments

De gevaren voor kinderen op internet zijn legio en scholen én ouders doen veel te weinig om de jeugd bewust te maken van de risico’s van internet. Men komt pas in actie als het misgaat. Dat is te laat. Iedere dag is er wel ergens in het land grote ophef over het openbaren van seksueel getinte foto’s en video’s van minderjarigen. Sexting, het is een van de vele risico’s van het internet. Maar ook grooming, digitaal kinderlokken, is een nieuwe bedreiging. Het wemelt online van de pedoseksuelen, die kinderen manipuleren. Ze zoeken communities op waar kinderen actief zijn, zoals de online game Habbo Hotel. Een kind van twaalf heeft geen idee dat hij met een volwassene chat en afspreekt. Kinderen bewustmaken van de gevaren van het internet moet volgens deskundigen een prominentere plek krijgen in de opvoeding en op school.

Read More >>

Geef studenten de regie en een onderwijsbundel

Gepersonaliseerd leren / 18.04.20170 comments

In Zwolle gaat het hoger onderwijs op de schop. Volgens voorzitter Henk Hagoort van Hogeschool Windesheim verliest het onderwijs zijn bestaansrecht als het niet radicaal verandert, zo lezen we in het Financieel Dagblad. Hagoort vindt dat studenten hun onderwijs zelf moeten kunnen samenstellen. Het klassieke beeld dat een hogere opleiding zo’n vier jaar duurt, en dat we er daarna een leven lang op kunnen teren is achterhaald. We leiden mensen op voor beroepen waarvan we weten dat ze verdwijnen. Windesheim gaat experimenteren met het certificeren van aparte modules waaruit een student zelf kan kiezen. Wie voor 240 punten aan modules heeft gehaald, krijgt zijn diploma.

Read More >>