Innovatieve VR-toepassing onderwijs

Virtual reality / 23.03.2016

Het lijkt op een gewoon T-shirt, maar het is eigenlijk een augmented reality-product: de Virtuali-Tee (een samentrekking van virtually en T-shirt) van het Britse bedrijfje Curiscope. Het bedrijf wil met zijn product voor een minder afstandelijke manier van onderwijs gaan zorgen. Met de Virtuali-Tee wordt  biologie een beleving. Door middel van een augmented reality-app wordt het T-shirt namelijk een bewegend beeld van de binnenkant van het lichaam van de drager. Hoe dat in zijn werk gaat toont onderstaande video.

<iframe src="https://www team collaboration tools.youtube.com/embed/KKJOz4nMj48″ width=”560″ height=”315″ frameborder=”0″ allowfullscreen=”allowfullscreen”>

Read More >>

Docenten hebben hulp nodig bij digitale didactiek

Training en scholing / 22.03.2016

Steeds meer leraren maken gebruik van ict in de klas. Tegelijkertijd vindt de helft van de docenten van zichzelf dat ze minder vaardig zijn in het gebruik van ict als didactisch hulpmiddel, blijkt uit de ‘Vier in balans monitor’ van Kennisnet. Leraren hebben behoefte aan externe ondersteuning die leert hoe je eenvoudige werkvormen kunt vervangen door een digitale werkvormen. Wilt u meer weten over hoe uw school digitale didactiek kan implementeren? Vraag dan vrijblijvend via onderstaande button meer informatie aan great post to read.

Read More >>

Lerarenorganisaties trekken steun in

Onderwijsplannen / 21.03.2016

Vijf grote lerarenorganisaties hebben hun steun aan de onderwijshervormingsplannen van staatssecretaris Sander Dekker ingetrokken. De lerarenorganisaties, die zich hebben verenigd in de Onderwijscoöperatie, gaan hiermee in tegen een eerdere uitspraak van hun voorzitter Joost Kentson. Die had in een brief samen met de onderwijswerkgevers juist zijn steun betuigd aan <a href="http://onsonderwijs2032 this page.nl/” data-cke-saved-href=”http://onsonderwijs2032.nl/”>Ons Onderwijs 2032. De bonden zijn nier gelukkig met de plannen en willen eerst hun achterban vragen of er draagvlak is voor de voorstellen van Dekker alvorens ermee aan de slag te gaan.

Read More >>

Leerplatform Bingel gaat internationaal

Leerplatform / 10.03.2016

Het Finse primaire onderwijs gaat Bingel gebruiken. In Finland wordt het leerplatform Bingel op dit ogenblik in meer dan 150 lagere scholen gebruikt om op een gepersonaliseerde manier wiskunde en Fins te oefenen en te leren. Vanaf augustus zal Bingel in gebruik worden genomen in alle zes leerjaren van het Finse lager onderwijs. Bingel is een digitaal leerplatform van de Belgische uitgeverij VAN IN. Ongeveer acht op de tien scholen in het lager onderwijs in Vlaanderen gebruiken het platform.

Read More >>

Versnellen met ICT in het primair onderwijs

Versnellingsvraag / 07.03.2016

Hoe kunnen we de competenties van leraren op het gebied van onderwijs en ICT vergroten? Hoe kunnen we een leerlijn digitale geletterdheid ontwerpen en deze fasegewijs implementeren? Deze en twee andere vragen zijn door de toetscommissie geselecteerd als versnellingsvraag voor de doorbraakprojecten in het primaire onderwijs Get More Info. De PO-Raad en Kennisnet ondersteunen de schoolbesturen die de vragen hebben ingediend om leren op maat  mogelijk te maken.

Wat is nu eigenlijk het doel van onderwijs?

Scholen zijn druk zoekende naar het onderwijs dat tegemoet komt aan de eisen die in de 21e eeuw worden gesteld. ICT gaat een belangrijke rol hierin vervullen. Maar wat is nu eigenlijk het doel van onderwijs?

In onderstaand filmpje wordt de boel even op zijn kop gezet. Niet top down redeneren als het om onderwijsvernieuwing gaat, maar ecosystemen als vertrekpunt nemen. Niet het zakje, maar de thee moet centraal staan.

Read More >>

Virtual reality komt voor iedereen beschikbaar

Virtual reality / 04.03.2016

2016 is het jaar van virtual reality (VR). Het Amerikaanse bedrijf Oculus brengt de ‘Oculus Rift’ op de markt. Playstation lanceert zijn eigen VR-systeem en HTC komt met een voor de pc geschikte headset. De VR-bril van HTC werd in de eerste tien minuten dat hij op de markt was meer dan 15.000 keer besteld. De mobiele app voor Googles VR-device Cardboard, waarvan er sinds de lancering in 2014 zo’n 5 miljoen verkocht zijn, valt in de prijzen. En het marktonderzoeksbureau ABI Research voorspelt dat er tussen nu en 2020 zo’n 50 miljoen VR-devices zullen worden verscheept.

Virtual reality voor het onderwijs
Stap in de schoolbus die virtual reality heet en bekijk bijgaand filmpje.

Read More >>

Jongeren in problemen door sociale media

Sociaal op school / 01.03.2016

Jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) komen vaker in de problemen door sociale media dan andere jongeren. Ze zijn eerder slachtoffer (en dader) van cyberpesten, manipulaties en seksueel misbruik via sociale media. Bijna tachtig procent van de huidige problemen met deze zogenoemde LVB-jongeren zijn gerelateerd aan hun sociale mediagebruik. Dat blijkt uit diverse onderzoeken. Het is hoog tijd om lesmateriaal over veilig internet dat beter is toegesneden op jeugd met een IQ tussen 55 en 70 te ontwikkelen, zo pleiten de onderzoekers.

Read More >>

Te weinig aandacht voor programmeren

Trend / 20.02.20160 comments

In Nederland zijn momenteel twaalfduizend ICT-vacatures, maar kandidaten zijn er nauwelijks. De 4500 informaticastudenten die jaarlijks afstuderen, zijn onvoldoende. Als scholen meer aandacht aan programmeren zouden besteden, zou het tekort allang zijn opgelost meent Christian Vermeulen van Coderdojo, een vrijwilligersorganisatie die kinderen de eerste stappen op programmeergebied laat maken. “Als je kinderen niet laat zien of informatica iets voor ze is, zullen ze nooit voor een ICT-opleiding kiezen.” Remco Pijpers, bij Kennisnet verantwoordelijk voor cursussen waarmee leerlingen de eerste programmeerstappen maken, vindt de oproep overdreven. Scholen moeten het onderwijsaanbod niet laten afhangen van de ICT-branche. Alleen leren programmeren om programmeur te worden, is veel te beperkt. Het gaat om de manier waarop kinderen daardoor leren denken en of dat past in de manier van lesgeven.”

Leerlijn programmeren in het PO

Hoe kunnen we een leerlijn programmeren implementeren in het basisonderwijs? Welke vaardigheden moeten we de kinderen aanreiken en op welke manier(en) kunnen we dat bewerkstelligen? En hoe krijgen we schoolteams hierin mee? In dit onderstaand filmpje van het OPONOA project wil men tot een leerlijn programmeren in het PO komen.

Read More >>

Nieuw model 21e eeuwse vaardigheden

Trend / 12.02.20160 comments

SLO en Kennisnet presenteren een nieuw, meer gedetailleerd model van 21e eeuwse vaardigheden. Dit model omschrijft elf vaardigheden die leerlingen in hun latere leven nodig hebben. En die ze zich nu in het onderwijs eigen moeten gaan maken. De eerste concrete lesmaterialen bij het nieuwe model komen dit voorjaar beschikbaar.

Download hier het nieuwe model 21e eeuwse vaardigheden

Read More >>

Jongeren kiezen voor Snapchat en Instagram

Sociaal op school, Trend / 07.02.20160 comments

Jongeren veranderen de sociale media in Nederland. Facebook en Twitter zijn inmiddels voor oudjes, want tieners en twintigers vertrekken massaal naar Snapchat en Instagram. En WhatsApp? Dat gebruiken we nog allemaal. Dat blijkt uit het rapport van onderzoeksbureau Newcom, dat 10.395 Nederlanders van vijftien jaar of ouder heeft ondervraagd. Het allergrootste sociale medium is WhatsApp, dat in Nederland 9,8 miljoen gebruikers heeft. Daarvan starten zeven miljoen mensen dagelijks de app op. De veranderingen zijn groot in het sociaal media landschap this website. Maar er is ook een constante. De zorgen om privacy blijven ook in 2016 bestaan. Zo’n 71 procent van de afhakers van één of meerdere platformen maakt zich zorgen over wat er precies met zijn of haar gegevens gebeurt.

Top6Platformen

Sexting onderen jongeren neemt nog steeds toe
Eén op de acht jongeren verstuurd wel eens een naaktfoto van zichzelf via sociale media. Twee derde denkt dat de naakt-selfie niet zal worden doorgestuurd naar mensen voor wie de sexy foto of video niet bedoeld is. Jongeren die seksueel getinte beelden van zichzelf versturen, doen dat vooral naar degene met wie ze een vaste relatie hebben. Bijna 70 procent van hen vindt dat je er dan van uit kunt gaan dat de ander dit soort beelden niet verder verspreidt. Toch heeft bijna een derde van de ondervraagde jongeren volgens Meldknop.nl weleens een naakt-selfie ontvangen die niet voor hem of haar bedoeld was. Volgens Annemarie van Oosten, die aan de UvA onderzoek heeft gedaan naar seksueel gedrag van jongeren en sociale media, moeten we niet paniekerig over sexting doen. “Seksuele nieuwsgierigheid hoort bij tieners, nieuwe technologieën komen daar nu bij. Het doorsturen moet wel worden aangepakt. Jongeren moeten leren dat dat niet normaal is.”

Read More >>