Moeten onderwijs als marktplaats organiseren?

Onderwijsplannen / 13.12.2017

Geen schoolboeken, geen klassen, geen rooster én geen lessen. De ‘agoragroep’ waarmee het Koningin Wilhelmina College in Culemborg volgend jaar begint, is volledig aangepast aan de leerlingen. Agora (Grieks voor marktplaats) is onderwijsmethode die bedacht en toegepast is door de Roermondse vmbo-school Niekée. Kinderen krijgen nauwelijks klassikaal les en schoolvakken bestaan niet meer. Ieder kind krijgt een persoonlijk leertraject en verdiept zich in stof die hij of zij interessant vindt. De scholieren halen binnen de gestelde tijd hun diploma, verzekert directeur Hans van Heesewijk van KWC. Alleen de weg ernaartoe is anders. Is Van Heesewijk niet bang dat de jongeren hun tijd gaan gebruiken voor allerlei andere zaken dan school”? “Nee hoor”, zo verzekert de directeur, “Moeten leren is vervelend. Dan ben je niet gemotiveerd. Maar als je zelf vindt dat je moet leren, is dat al heel anders. In Roermond heb ik gezien dat leerlingen zo gemotiveerd zijn, dat ze uiteindelijk meer weten dan gevraagd wordt. Het examen is niet meer dan een onderdeel in hun leerproces.’’

 

Comments are closed.