Avans Hogeschool omarmt de filosofie van ‘een leven lang ontwikkelen’. In deze transformatie legt de school de nadruk op het samensmelten van leren en werken, interdisciplinaire samenwerking, en regionale betrokkenheid. Met innovatieve projecten zoals HELIO’s en microcredentials, wordt een fundament gelegd voor continue persoonlijke en professionele groei, waarbij studenten worden voorbereid op een toekomst vol dynamische uitdagingen en levenslange ontwikkelingsmogelijkheden.
Van comfort naar uitdaging als basis voor persoonlijke en professionele groei
In een tijdperk waarin continue zelfontplooiing steeds gebruikelijker wordt, benadrukt Ria van Dinteren het belang van brein- kennis voor onze persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit artikel werpt licht op de leerpro- cessen en toont hoe een combinatie van veiligheid, uitdaging en context een vruchtbare basis vormt voor het welzijn van zowel kinderen als volwassenen.
Talent, leercultuur en een leven lang ontwikkelen
In onze verkenning van de betekenis van talent binnen een leven lang ontwikkelen, spreken we met Mirjam Baars, onderzoeker en docent bij Fontys University of Applied Sciences. Haar achtergrond in zowel onderzoek als onderwijs biedt unieke inzichten in het herkennen, koesteren en ontwikkelen van talent gedurende het voortdurende leerproces dat het leven is.
Mensgericht een leven lang ontwikkelen in het MKB
Een door Rijnconsult uitgevoerd onderzoek in West-Brabant werpt nieuw licht op de dynamische rol van het midden- en kleinbedrijf (MKB) in de regio. Het toont onderzoek aan dat MKB-bedrijven hun medewerkers actief stimuleren om zich voortdurend te ontwikkelen. In tegenstelling tot de eerdere veronderstelling dat het principe van ‘leven lang ontwikkelen’ niet goed bekend zou zijn in het MKB, blijkt uit het onderzoek dat deze sector juist vooroploopt in het implementeren van deze aanpak. Hoewel het algemeen erkend wordt dat op maat gemaakte omscholings- en bijscholingsprogramma’s door regionale beroepsopleiders essentieel zijn, blijft de uitdaging bestaan om een optimale afstemming tussen bedrijven en regionale opleiders te bereiken.
Onderwijshervorming gaat verder dan leerkrachtentekort
De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat het huidige onderwijsmodel toe is aan vernieuwing, waarbij het tekort aan leerkrachten slechts één aspect is. Deskundigen pleiten voor een shift van een lineair model naar een meer gepersonaliseerd circulair systeem, waarin leerlingen centraal staan en voortdurend in interactie zijn met de maatschappij en economie. In dit nieuwe model krijgen leerkrachten diverse rollen toegewezen, waarbij het accent ligt op een rijkere, op de leerling afgestemde ervaring.
Curio realiseert leeromgeving waar de echte wereld centraal staat
In een tijd van technologische vooruitgang en maatschappelijke veranderingen is er een groeiende behoefte aan technici die vakspecifieke competenties en 21e-eeuwse vaardigheden combineren. Om hierin te voorzien, introduceert de opleiding Technicus Engineering van Curio in Bergen op Zoom vanaf september 2023 de uitstroomrichting Smart Technology. Bedrijfsleven, onderwijs en overheid werken samen aan slimme technologieën en technici van de toekomst
Mensgericht een leven lang ontwikkelen in het mkb is een succesfactor voor regio’s
Mensgericht een leven lang ontwikkelen in het mkb is een succesfactor voor regio’s
Uit recent onderzoek, uitgevoerd onder 35 midden- en kleinbedrijven (mkb) door Rijnconsult Onderwijs, blijkt dat leven lang ontwikkelen en mensgericht werken stevig op de agenda staan. De bedrijven erkennen dat hun bestaansrecht niet alleen afhankelijk is van technologische ontwikkelingen, maar steeds meer van de voortdurende ontwikkeling van hun medewerkers.
Een leven lang ontwikkelen en slimmer werken
Onderwijs is sleutel tot innovatie
Bergen op Zoom behoort tot één van de oudste steden van Nederland. De smalle straatjes, oude pleintjes en eigenzinnige monumenten vertellen het verhaal van een rijk en bewogen verleden, dat al meer dan 800 jaar terug gaat. Wat veel mensen echter niet weten is dat Bergen op Zoom ook heel innovatief is. We interviewden Gert-Jan de Koster, directeur/bestuurder Gebouw-T en kwartiermaker Theater de Maagd.
Opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst
In het mbo moet de praktijk en de leefwereld het vertrekpunt worden. het gaat niet meer om de beroepen van de toekomst, maar om de mensen van de toekomst. Volgens Marloes de Vries, voorzitter College van Bestuur ROC Zadkine, moet het succes van een opleiding worden beoordeeld vanuit de individuele student, waarbij naast de vakspecialistische vorming, ook de persoonlijke ontwikkeling van de student en het brede spectrum van maatschappelijke ontwikkelingen worden meegewogen.