Te weinig aandacht voor programmeren

In Nederland zijn momenteel twaalfduizend ICT-vacatures, maar kandidaten zijn er nauwelijks. De 4500 informaticastudenten die jaarlijks afstuderen, zijn onvoldoende. Als scholen meer aandacht aan programmeren zouden besteden, zou het tekort allang zijn opgelost meent Christian Vermeulen van Coderdojo, een vrijwilligersorganisatie die kinderen de eerste stappen op programmeergebied laat maken. “Als je kinderen niet laat zien of informatica iets voor ze is, zullen ze nooit voor een ICT-opleiding kiezen.” Remco Pijpers, bij Kennisnet verantwoordelijk voor cursussen waarmee leerlingen de eerste programmeerstappen maken, vindt de oproep overdreven. Scholen moeten het onderwijsaanbod niet laten afhangen van de ICT-branche. Alleen leren programmeren om programmeur te worden, is veel te beperkt. Het gaat om de manier waarop kinderen daardoor leren denken en of dat past in de manier van lesgeven.”

Leerlijn programmeren in het PO

Hoe kunnen we een leerlijn programmeren implementeren in het basisonderwijs? Welke vaardigheden moeten we de kinderen aanreiken en op welke manier(en) kunnen we dat bewerkstelligen? En hoe krijgen we schoolteams hierin mee? In dit onderstaand filmpje van het OPONOA project wil men tot een leerlijn programmeren in het PO komen.